Päevatoimetaja:
Marek Kuul

«Kui jood, ära uju!» kampaania tabas sihtrühma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Teelemari Loonet
Copy
Päästeameti veeohutuskampaania plakat.
Päästeameti veeohutuskampaania plakat. Foto: Veeohutus.ee

Päästeameti kampaania «Kui jood, ära uju!» suurendas oluliselt noorte meeste teadlikkust veeohutusest.

Uppumissurmade vähendamiseks mõeldud kampaania oli suunatud eelkõige 25-35 aastastele meestele.

«Kui enne kampaaniat räägiti uppumisohust igas kolmandas kampaania sihtrühma kuuluvas peres, siis pärast kampaaniat juba igas teises peres,» ütles päästeameti ennetustöö osakonna juht Indrek Ints.

Kampaania mõju hinnanud uuringufirma TNS Emori andmetel mainis küsitletutest uppumissurma esimese põhjusena ebakainet olekut 72 protsenti vastanutest. Meestest vanuses 15-35 nimetas uppumise põhjusena ebakainet olekut 92 protsenti.

Purjus kaaslast on valmis takistama pool küsitletutest

Kampaaniat märkas 88 protsenti 15-74 aastasest elanikkonnast, paremini jõudis kampaania sihtrühmani ehk 15-35-aastaste naiste ja meesteni. Küsitlus selgitas ka välja, et viimase aasta jooksul oli alkoholijoobes ujunud või paadiga sõitnud 19 protsenti meestest vanuses 15-35 aastat.

Valmidus purjus inimese vetteminekut takistada on uuringu andmetel sarnane eelmise aastaga ehk ligi pooled inimesed on valmis purjus kaaslase vette ja paadiga sõitma  minekut takistama. Veidi alla kümnendiku inimestest pole nõus vahele astuma, kui joobes isik tahab minna ujuma või paadiga sõitma.

Ühe varasema uuringu põhjal on 16-45 aastastest tegelikult purjus inimese vette minekut takistanud kaheksa protsenti.

Mehed hindavad oma ujumisoskusi paremaks

TNS Emor selgitas välja ka Eesti elanike keskmise ujumisoskuse. Ligi kolmandik vastanutest ujub enda hinnangul ilma peatusteta kuni 300 meetrit, peatusteta üle 25 meetri ei suuda enda hinnangul ujuda samuti kolmandik vastanutest ja üldse ei oska ujuda 16 protsenti inimestest.

Mehed hindavad üldiselt oma oskusi paremaks ja naised halvemaks. Meestest vanuses 25-35 aastat ütles 11 protsenti, et suudab ujuda üle tunni aja ilma peatusteta, veel 24 protsenti arvas, et suudab peatusteta ujuda üle 1000 meetri.

«Eksisteerib suur võimalus, et need mehed hindavad oma tegelikke võimeid üle, mistõttu ongi nad uppumise mõttes riskirühmas,» ütles Indrek Ints.

Vaid pooled kannavad paadis alati päästevesti

Uuringust selgus samuti, et kui päästevesti oskab ülisuur osa ehk 88 protsenti inimestest nimetada paadisõidul alati vajalikuks, siis selga panevad enda sõnul selle igal juhul vaid pooled. Samas on riskirühma kuuluvate meeste puhul 14 protsenti ehk märkimisväärselt teistest enam neid, kes ütlevad, et ei pane päästevesti kunagi selga.

TNS Emor küsitles enne veeohutuskampaania algust telefoni teel 500 inimest vanuses 15-74 aastat. Kampaania mõju mõõdeti 500 personaalintervjuuga inimeste kodudes juuli lõpus.

Tänavu on uppunud 44 inimest, mullu samal ajal oli uppunuid 85. Mullu oli erakordselt kuum suvi ja ainuüksi juulis uppus 35 inimest. Kokku uppus 2010. aastal 97 inimest.

Tagasi üles