Nii nagu ma ei nõustu regionaalpoliitika puudumisega, ei mõista ma ka arvamusi, et meie regionaalsed lõhed on lahendatavad pelgalt haldusterritoriaalse korralduse muutmisega, nn haldusreformiga.
Viimaste hulgas on kõige loosunglikum ettepanek viia läbi haldusreform, andmata talle üldse mingit sisu.
Selle kõrval on pealiskaudsel lähenemisel paljudele inimestele muljetavaldavad võluvitsa-taolised ettepanekud muuta maakonnad kohalikeks omavalitsusteks, nimetades põhiseaduses linnade kõrval valdade asemel maakondi.
Kas tõesti ei mõisteta, et ühtmoodi ei saa läheneda Hiiumaale, Ida-Virumaale või Harjumaale? Justkui haldusreform võiks olla Kolumbuse muna – lihtsalt ja jõuliselt!
Arvan ise ka, et meil on liiga palju valdu ja kindlasti ei peaks jääma igavesti nende muudatuste tegemise üle vaidlema. Kuid ma ei väsi kordamast 1930. aastate lõpu vallareformi ühte peaideoloogi professor Edgar Kanti, kes väitis, et kohalike omavalitsuste reformimine on alati ja kõikjal raskemaid küsimusi valitsemise alal. Vaadakem Soome poole, kus muudatusi valmistatakse ette väga põhjalikult, endastmõistetavalt eelnevate süvaanalüüsidega.
Möödunud 20 aasta jooksul on haldusterritoriaalne reform jäänud tegemata. Hoolimata sellest, et on poliitikuid, kes spekuleerivad (vähegi usaldusväärsed analüüsid puuduvad!) selle tõttu kantud suurte majanduslike kaotustega jms, olen arvamusel, et parem tulemus on ilma iga hinna eest tehtud kogukondade segilöömiseta.
Meie saavutused on paljuski seotud asjaoluga, et 1990. aastate algul anti põhiseadusega ja teiste õigusaktidega inimestele suur tegevusvabadus, võimalus olla aktiivne kodanik. Loen selle ilmekaks näiteks meie kohalikule omavalitsusele antud autonoomiat.