Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Hiina laternate lennutamine tuleb lennuametiga kooskõlastada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Uwe Gnadenteich
Copy
Pirita rannas lasid sajad inimesed hiina laternaid lendu.
Pirita rannas lasid sajad inimesed hiina laternaid lendu. Foto: Liis Treimann

Lennuameti teatel tuleks sellised üritused, nagu laupäeval Pirita rannas aset leidnud massiline hiina laternate lennutamine, eelnevalt nendega kooskõlastada.


«Siis on ka lennujuhid üritusest teadlikud ja nad oskavad piloote informeerida,» selgitas lennuameti lennuliiklusteeninduse ja lennujaamade osakonna juhataja Kristjan Telve.

«Ma ei oska täpselt öelda, missuguseid kahjustusi võivad õhus hõljuvad laternad õhusõidukile teha, aga suhteliselt ebameeldiv võib see piloodile olla küll. Ja sellised nii-öelda pürotehnilised lahendused ja nendega opereerimine suurte ürituste raames peab olema meiega kooskõlastatud,» lisas ta.

Üks ürituste korraldamisega tegelev ettevõte pakub muude teenuste hulgas ka võimalust, et peo käigus teatav hulk hiina laternaid lendu lastakse. «See firma saadab meile alati eelnevalt palve, et nemad soovivad mingisugusel päeval neid õhku lennutada. Nad teatavad laternate täpse arvu ja ajavahemiku, millal seda teha tahetakse. Teatel on ka ürituse eest vastutavate inimeste nimed ja kontakttelefonid ja siis me koordineerime seda juba Lennuliiklusteeninduse Aktsiaseltsiga, kes kontrollib Tallinna ümbruses õhusõidukite lendamist ja annab vastavaid lubasid ja infot,» rääkis Telve.

Niisugune asi kehtib niinimetatud kontrollitud õhuruumi kohta, nagu näiteks Tallinn ja linna ümbrus, kus õhus toimub kõik vastavalt lennujuhtide korraldustele. Kui siin tahetakse laternaid lennutada, võtab vastutav isik vahetult enne seda lennujuhtimiskeskusega ühendust ning siis vaadatakse, kas mõni õhusõiduk on parajasti tulemas ja missugune on tuule suund. Kui tuul kannaks laternad lennuvälja poole, siis pannakse üritus nii-öelda ootele niikauaks, kui lennukid on kas maandunud või startinud ja pärast seda antakse luba laternate lendulaskmiseks.

«Seni pole kordagi olnud juhust, kus mõni selline üritus oleks ära meie keelu tõttu ära jäänud. Alati on leitud mingisugune kompromiss – kas on vähendatud laternate arvu või nende lennutamise aega natuke varasemaks või hilisemaks nihutatud. Lihtsalt, et see info oleks kõikidel osapooltel olemas. Laupäeval lennujuhtidel infot ei olnud. Ja me ei tea kunagi seda täpset riskifaktorit, mis võib õhusõidukiga juhtuda, kui talle õhus hõljuvad laternad ette sattuvad. Seda ei tahakski ennustama hakata,» ütles Telve.

Laupäevase laternate lennutamise korraldajatele heideti Facebookis ette möödalaskmisi ürituse organiseerimisel. Samuti seda, et keegi hiljem rannast maha kukkunud laternaid ära ei koristanud. Selle peale teatas üks korraldajatest, Arsen Arustamjan, et oli täna hommikul Piritale sõitnud, kuid koristada polnud enam midagi.

Pirita linnaosavalitsusele ühtegi kaebust seoses laupäevase ürituse või reostatud mereranna pärast ei laekunud. Linnaosa pressinõunik Priit Pruul ütles, et linnaosavalitsuse tellimusel koristatakse randa igal hommikul ja kui sinna midagi maha jäigi, siis koristati see ilmselt hommikul ära.

Ka lennuametil pole korraldajatele etteheiteid. Telve sõnul vestleb ta täna õhtul laupäevase ürituse korraldajaga. Vestluse eesmärgiks on selgitada, kuidas selliseid asju läbi viia nii, et need lennuliiklust ei häiriks.

Tagasi üles