Busside sõidugraafikut koostades peab transpordiettevõte silmas pidama paljusid tegureid, näiteks seda, kuidas pääsevad bussile uusasumite elanikud.
Ehitusbuumi järellaine muudab ka bussiplaane
Kui aga parimas usus õigeks ajaks peatusesse tulnud inimene jääb bussist maha, võib selles süüdi olla nii ebatäpne bussijuht kui infotahvli kallal huligaanitsenu, kirjutab Sakala.
Sakala poole pöördus inimene, kes kurtis, et Mulgi Reiside buss number 18, mis graafiku järgi peab väljuma kell 18.16, on hakanud Polli peatusest Nuia poole sõitma ettenähtud ajast tunduvalt varem ning seda on sügise jooksul juhtunud mitu korda.
Anonüümseks jääda sooviv inimene jõudis ühel korral peatusesse kümmekond minutit enne, kuid ei näinud isegi mitte lahkuva bussi tagatulesid.
Aktsiaseltsi Mulgi Reisid juht Madis Lepp, kui suure ajalise kõikumisega peavad inimesed läbisõidupeatustes arvestama?
Linnaliinidel on graafikust lubatud kõrvale kalduda viis minutit, maakonnaliinidel on lubatud hiljaks jääda viis minutit, küll aga ei tohi maakonnaliinide bussid lahkuda ettenähtust varem.
Mida peaks tegema inimene, kel on teenuse kohta pretensioone?
Palun pöörduda otse Mulgi Reiside poole, kas helistada, saata meil, tulla bussijaama või meie kontorisse Uku tänav 1-a. Palume siinkohal ka võimalikult täpset infot rikkumise kohta: millisel liinil, kuupäeval, kellaajal ja mis juhtus.
Fantaseerime: kui inimene jääb bussifirma süül hiljaks tähtsale sündmusele või töökohtumisele, mis siis saab? Kas teil on ettevõtte ajaloo vältel tulnud tõsiste ja tõestatud kaebuste korral ebameeldivusi kompenseerida?
Lennukist mahajäämist või muud sellist tõsist pole olnud, aga siiski oleme välja maksnud taksoarveid, kui tegemist on olnud sada protsenti meie veaga.
Selliseid olukordi saab lahendada juriidilisel või inimlikul moel. Oleme seni püüdnud mõista inimese tõelisi probleeme ja leidnud koos lahendusi.
Kas sõitjad pöörduvad oma muredega sageli teie poole? Mis on neist kõige levinum?
Võib isegi öelda, et kaebusi on vähe, sest oleme töötanud mõttega, et buss on inimese jaoks, mitte vastupidi. Kaebusi on esitatud põhiliselt teeninduskultuuri ja bussiaegade info kohta.
Kui täpselt on üldse võimalik sõidugraafikut koostada ja kuidas seda tehakse?
Graafikut võib koostada minutilise täpsusega, aga praktikas peab ikka väikseid nihkeid ette nägema.
Paberil graafiku koostamiseks on teatud seaduspärasused. Arvesse tuleb võtta keskmist kiirust, keskmist peatuseks kuluvat aega, liiklustihedust, bussi tehnilist kiirust ja teiste busside aegu, et inimesed jõuaksid ümber istuda. Pärast elus katsetamist tehakse graafikusse viimased täpsustused.
Praegu, mil asustus on muutunud ning on tekkinud uusi elamurajoone, on mõttekas liinid ja ajad üle vaadata ning teha muudatused, mis vastavad tegelikule vajadusele. Oleme selle töö plaaninud järgmiseks aastaks.
Kas igas Viljandimaa bussipeatuses on väljas Mulgi Reiside kehtiv sõidugraafik? Kui kiiresti pannakse välja uued infolehed, kui liinidel on muudatusi?
Selle aasta kevadel pandi igasse bussipeatusse üles uus alus koos sõidugraafikuga. Kui graafik muutub, peab sellekohane info väljas olema enne, kui muudatus kehtima hakkab.
Jah, sellega on tõsiseid raskusi olnud, kuid kõik asjaosalised ehk maavalitsus, omavalitsus ja vedaja on vigadest õppinud.
Palju on räägitud bussipeatustes ja paviljonides laamendajatest. Kui hästi püsivad välja pandud graafikud korras ja kas sõitjad võivad neid usaldada?
See on tõsine probleem. Viimane, 4. novembril tehtud kontroll Mõisaküla-Viljandi marsruudil näitas, et 33 peatusest polnud graafikut 19-s! See on meeletu puudujääk.
Me ei suuda mõista, miks peab korraliku metallraami kõveraks väänama ja kile vahel oleva graafiku ära varastama? Väga kahju! Kaotame ju meie kõik: inimesed ei tea väljumisaegu ega sõida bussiga. Vähem sõitjaid toob omakorda kaasa kas liini sulgemise või pileti hinna tõusu.
Aga meil on uusi mõtteid, kuidas muuta infokandjad lõhkumiskindlaks, et igas peatuses oleks bussiaegade kohta täielik ja õige teave.
Oleme rääkinud sõitjate muredest. Mille üle kurdavad kõige sagedamini bussijuhid?
Meie suurim mure on lõhkujad: istmed lõigatakse katki ja kirjutatakse roppusi. Muret valmistavad ka tõsiselt määrdunud tegelased, kellega tavainimene samas bussis sõita ei taha.
Loomulikult ootame alati rõõmsameelset sõitjat. Meie ettevõte ja bussijuhid ei suuda lahendada inimeste igapäevamuresid, nagu kallid hinnad poes või väike pension, kuid vastastikune sõbralikkus muudab päeva meile kõigile paremaks.