«Selleks peaks ka olema selline süsteem, et kui tema peab pühenduma õppimisele, peab tal olema õppelaenu ja õppetoetusega tagatud see iseseisev võimalus. Aga kui me võtame ainult ühe poole, tulge kõik tasuta õppima, siis me suurendame võib-olla veel seda raharaiskamist,» nägi ta ohtu.
Teisalt leidis professor, et kogu keskhariduse järgne haridus - olgu see kutse- või kõrgharidus - näitab seda, et gümnaasiumist tulnud inimene ei ole piisavalt õpimotiveeritud ning teadlik oma karjäärisoovidest ehk ei ole ette valmistatud jätkama haridusteed. Seda pidas ta ülikoolidest või kutsekoolidest väljalangevuse põhjuseks.
«Ta otsib seal, heitleb. Kui ta satub raskuste ette, ta loobub. Või kui ta satub uute ahvatluste, väljakutsete ette, ta muudab suunda. Kogu see strateegia räägib isiksuse kujundamisest, sellest, et juba lasteaiast, alusharidusest, põhikoolis ja gümnaasiumis, on hariduse kõige olulisemaks sisuks inimese ettevalmistamine iseseisvaks, eneseteadlikuks toimetulekuks omaenda eluga, isiksusega, omaenda väljakutsetega,» selgitas Lauristin.
«Selleks peab ta kõigepealt oskama mõtelda, endast ja ühiskonna väljakutsetest aru saada.»
Tema sõnul jõudis haridusstrateegia koostanud ekspertrühm üksmeelselt seisukohale, et väljalangemise küsimuse juured on hoopis mujal. «Selle juured ongi samas õpimotivatsioonis, pedagoogilises protsessis - selles, et tegelikult ei ole alates 4-5-aastasest lapsest juba kogu haridusprotsess olnud suunatud isiksuse arengule, õppimisoskusele, enesetunnetusoskusele ja ka omaenda võimaluste nägemisele.»
Nii leidis Lauristin, et vaid õppetoetused ülikoolidest väljalangemist ei lahenda: «See ei päästa, kui inimene ise ei tea, mis ta teeb, kui inimene heitleb.»