Ühiskondlikult kasulik töö võib mõjutusvahendina olla üpris mõjus, kuid samas on selle korraldamine keeruline, kuna raskusi on nii töö kui ka järelevalvaja leidmisega.
Kas olemasolevatest mõjutusvahenditest piisab või oleks vaja lisa?
Ennekõike peaks toimivaid mõjutusvahendeid arendama ning efektiivsemaks muutma. Kaaluda tuleks kogu süsteemi ülevaatamist. Samas tuleks suurendada lapsevanemate rolli ja vastutust.
Millist järelevalvet teostatakse pärast mõjutusvahendi rakendamist?
Seaduse järgi teostab järelevalvet alaealiste komisjoni sekretär koos mõjutusvahendite kohaldajatega, mis näeb ette seda, et järjepidevalt kontrollitakse, kas laps on täitnud talle kohaldatud mõjutusvahendeid – osalenud vestlustel, teinud ühiskondlikult kasulikku tööd või muud talle kohaldatut.
Kui palju on juhtumeid, kus nooruk käib korduvalt ja korduvalt alaealiste komisjoni ees?
Lapsed on erinevad. Nii on ka alaealiste komisjoni ette sattunud noori, kes pärast seal viibimist ei pane toime ühtegi rikkumist, kuid leidub ka neid lapsi, kes käivad komisjoni ees korduvalt.
Kui uskuda eelnimetatud analüüsi, selgub, et Eestis on 2010. aastal olnud 119 korduvarutust, mis on aastaid languses. Samas on mul teada meie piirkonnas (Tallinn ja Harjumaa - toim.) noori, kes käivad komisjoni ees «üle päeva».
Tean üht 15-aastast tütarlast, kelle puhul on proovitud kõiksugu erinevaid variante. Küll on teda komisjoni ette kutsutud, erinevatesse programmidesse suunatud, karistatud aresti ja rahatrahvidega. Ent miski ei muutu. Kui puudub vanemate ja lähedaste toetus ning lapse enda soov muutuda, pole edusamme loota.
Kui noor on teie praktikas olnud kõige noorem alaealiste komisjoni suunatud inimene?
Seaduse järgi saab noorimat alaealist komisjoni ette saata alates 7. eluaastast. Selliseid lapsi on olnud. Küll on rikkumisi pannud toime ka nooremad, 4-5-aastased - sel juhul nendega vesteldakse ning info suunatakse lastekaitsele.