Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Õiguskantsler: Tallinna valimisringkondade süsteem ei vasta põhiseadusele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Praegu on Pirita elaniku häälele märksa suurem kaal kui Lasnamäe elaniku omal. Pildil on Pirita valimisjaoskond eelmise kohalike omavalituse volikogu valimiste ajal.
Praegu on Pirita elaniku häälele märksa suurem kaal kui Lasnamäe elaniku omal. Pildil on Pirita valimisjaoskond eelmise kohalike omavalituse volikogu valimiste ajal. Foto: Raigo Pajula

Õiguskantsler Indrek Teder on seisukohal, et seaduses sätestatud Tallinna valimisringkondade moodustamine linnaosade kaupa ning mandaatide erijaotus valimisringkondade vahel on vastuolus valimiste proportsionaalsuse ning ühetaolisuse põhimõtetega.

«Riigikohus on korduvalt rõhutanud, et valijatel peab olema võrdne võimalus valimistulemusi mõjutada ning kandidaatidel võrdne võimalus valituks osutuda. Minu hinnangul praegune seaduses sätestatud Tallinna linnavolikogu valimise kord seda ei võimalda», selgitas õiguskantsler Indrek Teder oma täna riigikogule saadetud ettepaneku tagamaid pressiesindaja vahendusel.

Kui ühe Tallinna linnaosa valija hääle kaal on ligi neli korda suurem kui teise linnaosa valija oma, siis ei ole õiguskantsleri hinnangul täidetud põhiseaduse nõue tagada demokraatlikel valimistel võrdsed võimalused.

Väiksemal linnaosal on suurem mõju

«Praegune süsteem teeb peaaegu sama välja, kui näiteks Pirita valijal oleks neli häält ja Lasnamäe valijal üks hääl,» tõi õiguskantsler probleemi mõistmiseks kujundliku võrdluse.

Kehtiva korra kohaselt saavad niisiis väiksema valijate arvuga linnaosad proportsionaalselt rohkem volikogu kohti kui suuremad linnaosad.

Niisuguse valimiste põhiseaduslikest põhimõtetest kõrvalekaldumise õigustuseks on toodud vajadust arvestada linnaosade kogukondlikku identiteeti.

«Ühe linnaosa kogukondliku identiteedi kaitsmise huvi ei saa aga kuidagi olla õigustuseks, et anda selle linnaosa valijatele ligi neli korda suurem hääle kaal,» kinnitas õiguskantsler.

Tema hinnangul ei saa linnaosa huvide kaitse olla eesmärk, mille nimel rikutakse õigust ühetaolistele ja proportsionaalsetele valimistele.

Tallinnasse üks valimisringkond

Probleemi lahendusena soovitab Teder kaaluda Tallinnas vaid ühe valimisringkonna moodustamist või mitme ringkonna moodustamist, mille puhul valijate hääle kaal oleks ligilähedasem ja erinevused kandidaatide võimalustes valituks saada ei oleks sedavõrd suured.

Tehes riigikogule ettepaneku viia kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadus põhiseadusega kooskõlla, möönab õiguskantsler, et selle ettepaneku täitmine võib kujuneda aeganõudvaks.

Kuivõrd valimisreeglite muudatuste jõustumine vahetult enne valimisi võib olla vastuolus põhiseadusest tuleneva demokraatia põhimõttega, siis soovitab õiguskantsler menetluse pikaajaliseks kujunemisel kaaluda muudatuse jõustamist ülejärgmiste kohaliku omavalitsuse volikogu valimiste suhtes.

Õiguskantsler hakkas Tallinna valimisringkondade teemaga tegelema pärast Keskerakonna liikme Ain Seppiku avaldust.

Ettepaneku põhjendus

Põhiseadus sätestab kohaliku omavalitsuse volikogu valimiste ühetaolisuse põhimõtte. See tähendab, et volikogu kohtade jaotus valimisringkondade vahel peab olema selline, et igal valijal oleks lisaks samale häälte arvule ka võrdne hääle kaal ehk võrdne võimalus mõjutada valimistulemust ning volikogu koosseisu kujunemist.

Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadus näeb ette, et Tallinnas moodustab linnavolikogu valimisringkonnad linnaosade kaupa.

Volikogu moodustatud Tallinna linnaosad on aga väga erineva suurusega ja seetõttu on väga erinev ka nendes elavate valijate arv ning erinevus on ligi kümnekordne.

Valimisringkondade väga erinev suurus mõjutab aga kandidaatide võimalusi valituks osutuda - mida vähem volikogu liikmeid valimisringkonnas valitakse, seda raskem on kandidaadil volikogusse pääseda ja seda ebaproportsionaalsem on tõenäoliselt valimistulemus.

Seega on Tallinnas valimisringkondade linnaosade kaupa moodustamisel kõrvale kaldutud nii valimiste proportsionaalsuse kui ka ühetaolisuse põhimõttest.

Tagasi üles