Riigireformi Sihtasutuse loonud 28 ärimeest käisid nädala alguses välja idee, et riigikogu koosseisu värskena ja laiapõhjalisena hoidmiseks seatakse sisse kord, mille järgi ei tohiks parlamendisaadik olla riigikogus rohkem kui kaks korda järjest.
See tähendaks märkimisväärset muudatust Toompeal: praegusest koosseisust ei saaks pärast 2019. aasta valimisi jääda riigikokku 47 rahvasaadikut (vt täpsemalt graafikust).
Postimees on välja toonud ka need praeguse koosseisu liikmed, kes on üle kahe korra järjest riigikogus olnud ning kes ärimeeste idee järgi oleks pidanud ka praegusest koosseisust välja jääma. Oluline on rõhutada, et tegu on hetkel vaid esialgse ideega.
Muudatustega tutvumiseks kliki «eemalda üleliigsed» nupule.
14. mail asutasid 28 ettevõtjat Riigireformi Sihtasutuse, et põhjalikult uuendada Eesti riigi senist ülesehitust. Ühe riigireformi ideena käidi välja muudatused riigikogus. Rahvaesinduse värskena ja laiapõhjalisena hoidmiseks seatakse sisse kord, et järjestikuliselt võib riigikogu liikmeks olla ainult kaks koosseisu. Kui taoline põhimõte juba praeguse, XIII Riigikogu koosseisu puhul kehtiks, tähendaks see olulist muudatust 47 Riigikogu liikmele.
Teine oluline muudatus oleks Eesti parlamendiliikmete arvu vähendamine senise 101 asemel 77ni. Vastavalt riigikogu koosseisu vähendamisele vähendatakse ka parlamendi komisjonide arvu ja korrigeeritakse nende pädevust. Vabanenud vahendite arvelt suurendatakse komisjonide ja riigikogu liikmete erialast ning administratiivset võimekust, sealhulgas alaliste ja ad hoc ekspertide palkamise kaudu.
Riigikogu liikmete arvu vähendamist on kritiseerinud peaminister Jüri Ratas, öeldes ERRi uudisteportaalile, et kui hakata riigikogu liikmeid vähendama, vähendatakse ka võimalust väiksematel erakondadel riigikokku saada.
Postimees avaldab Riigireformi Sihtasutuse riigireformi põhikomponendid täismahus:
RIIGIKOGU
Parlamentaarses riigikorras on riigivõimu keskmeks rahvaesindus – Riigikogu. Riigikogust saavad legitiimsuse kõik ülejäänud riigivõimu instrumendid: Vabariigi President, Vabariigi Valitsus ja teised põhiseaduslikud institutsioonid. Seadusloome kaudu määrab Riigikogu suuna ühiskonna arenguks.
Riigikogu kui kogu avaliku võimu kese ja lähtekoht peab seeläbi olema riigireformi kese ja riigireformi rollimudeli looja, otsustades lisaks teiste riigiasutuste reformimise põhiküsimustele ka iseenda reformimise. Riigikogu enda reformimisel on ülitähtis signaliseeriv tähendus. Riigikogu reformimine on märgiline, suunda andev, eeskuju loov.
Riigikogu kaalu ja tähendust suurendatakse parlamentaarsele riigile kohaselt. Riigikogu töökorraldus muudetakse paindlikumaks ja operatiivsemaks, sealhulgas ja eriti reageerimisel akuutsetele poliitilistele sündmustele. Revideeritakse olemasolevaid Riigikogu töövorme ning võetakse kasutusele uued, mujal maailmas kasutamist leidnud ja end õigustanud parlamentaarse töö meetodid nagu erakondade esimeeste debatid, parlamentaarsed kuulamised ja uurimised jmt.