Tegelikult on andmeid võimalik ka elektrooniliselt esitada, ütles Silov. Olenemata tõendi edastamise viisist peab see siiski olema (digi)allkirjastatud ja kinnitatud ka teise riigi ametiasutuse poolt. Kui digiallkirjastamine ei ole pensionäri elukohariigis võimalik, võib ka käsitsi allkirjastatud tõendi skaneerida ja saata e-kirjaga või postiga.
Selleks, et alusetutele pensionimaksetele piiri panna, on Tomingase sõnul välisriikide saatkondadega püütud koostööd teha, kuid soovitud tulemuseni pole see viinud. Nõnda jõutigi praeguse lahenduseni, mis kohustab kõiki välismaal elavaid Eesti pensioni saajaid kord aastas tõendama, et nad elus on.
On ka teatuid erandeid. Näiteks Läti ja Leeduga on Eesti sõlminud elektroonilised andmevahetuslepingud. Sarnaste lepingute sõlmimiseks on pooleli läbirääkimised mitme teise riigiga, lisas Silov. «Kõikidel riikidel kahjuks puuduvad elektroonilised registrid ja sellepärast ei ole võimalik neid andmeid elektrooniliselt vahetada.»
Ka Ukrainas, Venemaal ja Moldovas elavad inimesed ei pea oma elusoleku tõendamise pärast muretsema. Neis riikides on koostöös laiapõhjalisem ja pensione makstakse välja asutuste kaudu, mille infot saab kasutada pensionisaajate elusoleku kontrolliks.
Elusolemise tõendi esitamine
Elusolekut saab tõendada elukohariigi ametiasutuse (politsei, sotsiaalkindlustusamet, kohalik omavalitsus, pensioniamet, notar) poolt kinnitatud tõendiga.
Tõend võib olla vabas vormis, kuid sellel peavad olema järgmised andmed:
- pensionäri ees- ja perekonnanimi;
- pensionäri isikukood, selle puudumisel sünniaeg;
- pensionäri tegeliku elukoha aadress;
- pensionäri isikut tõendava dokumendi liik ja number;
- vastuvõtul käimise kuupäev;
- elusolekut tõendava ametiasutuse nimi ja aadress;
- elusolekut tõendava ametniku nimi ja allkiri;
- elusolekut tõendava ametiasutuse pitser või tempel.