Kuidas on nii läinud, et laulupidudel on kõrgaeg, kuid samal ajal on mure, et koorijuhte, kes peaksid ühislaulmise traditsiooni elus hoidma, hakkab vägisi nappima?
Tegelikult on see väga vana lugu, mis ei alanud mullu ega ka mitte 2004, kui Eesti koorijuhtide liit selle teema välja tõi ja hakati looma kutseliitu. Alustada võiks juba 1970.–1980. aastatest, mil kasvas peale tugev koorijuhtide plejaad. Koorielu meelitas siis paljusid: koorijuhi amet oli prestiižne, valdkond ühiskonna silmis oluline ja see töö võimaldas reisida.
Minu õpiajal kaheksakümnendatel olid koorijuhid palgal RAMis, Eesti Raadio segakooris, Eesti Filharmoonia kammerkooris, Estonia ja Vanemuise ooperikooris. Lisaks kõrgkoolide akadeemilised koorid, kelle juhtidele maksti professori ametikoha tasu.
Murrang oli 1990. aastatel. Toona võttis Tõnis Lukaski küsida, kas meil neid laulupidusid üldse vaja on. Laulupeoliikumine paistis olevat pärast seda, kui oli esimene taasiseseisvumisjärgne laulupidu aastal 1994 toimunud, lihtsalt väsinud. Enam ei tulnud laulja koori seetõttu, et saaks sõita välismaale konkursile. Mis see hoob siis on?
Valdkonna traditsioon oli veel alles: koorijuhtimist muusikakoolides ja konservatooriumis õpetati, sellele erialale oli konkurss, koolitatud koorijuhtidele maksis palka valla või linna kultuurimaja või mõni kultuurilembene asutus. Ent sovjetiaegne kooride ja dirigentide toetussüsteem siiski lagunes.
1990. aastate alguses oli veel piisavalt 30–40-aastaseid koorijuhte, kes lasid inertsist edasi. Inimesed on ju leidlikud ja nii otsitigi välja üks või teine ettevõte, kelle juures kooriga edasi töötada. Siiski läksid paljud koorid paraku laiali, üks põhjusi oli ka see, et lauljad, kes seni olid kaks korda nädalas kooriproovis käinud, hakkasid tegelema ettevõtlusega ja keskendusid uutele asjadele. Kooriproove tehti vaid kord nädalas, lugude õppimise intensiivsus vähenes ning inimesed näitasid üles rahulolematust laulupidude keerulise repertuaari pärast – väheste proovidega ei jõutud omandada.