«Soomusauto ehitamine oli tegelikult plaan B, esialgu oli mõttes hoopis soomusrong,» ütleb Saaremaa sõjavara muuseumi juhtiv Margus Sinimets. Paraku selgus vestlusest Eesti Raudtee esindajatega, et 1950ndate veeremile kavandatud soomusrong ei saaks kunagi liikumisluba.
Tellijale
Vabadussõja esimese soomusauto koopia ehitatakse Vene veermikule
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Raudtee otsusest kuuldes arvas Sinimets, et kui kodumaal ei tohi, siis laseks ehk hoopis lätlastel ehitada. «Neil on Marienburgi ehk Alūksne kandis üks 1940ndate reisirong, mis teeb kitsarööpmelisel raudteel turistidele lõbusõite, ja sellel on ka Euroopa Liidu sertifikaadid olemas. Sel juhul saaksid kuni EV200ni eestlaste üle naerda!»
Kuna riigi paindumatuse tõttu rongist asja ei saanud, läks Sinimets plaaniga B Kaitseliidu jutule. Ikka nii, et kuulge, härrased, nüüd on selline lugu, et teeme teile soomusauto Estonia! «Ja minu rõõmuks olid nad nõus!» mainib sõjavarahuviline.