Tavaliselt on headel koolidel ka oma õppesuunad ja väljakujunenud eripärad. Õppesuundade tõttu eeldatakse õpilastelt suuremaid võimeid – keele ja reaalkallaku puhul võimekamat keskendumist, mälu ja loogilist mõtlemist, muusika õppesuunal musikaalsust ja rütmitunnet.
Koolikatsete hüsteeria, mis tekkis Tallinnas 2011. aasta kevadel, on äärmiselt kahetsusväärne. See on vanemate hinnang ebaühtlase tasemega haridusvõrgule.
Juba kümneid aastaid oleksid pidanud koole arendama koolijuhid ja koolide arengumeeskonnad, nende teadmatuse või oskamatuse korral haridusamet. Täna maitseme tegemata või halvasti tehtud töö vilju.
Tallinnas kõikides koolides katsete tegemine on selgelt taunitav. Eufooriasse on sattunud koolid, kes ei tea isegi, miks ja kuidas katseid läbi viia ning mida tulemustega peale hakata. Olukorra põhjustas suure osa koolijuhtide, kelle hinge ei mahtunud paremate koolide edulood, alaväärsuskompleks, millele allus võimu säilitada sooviv haridusameti juht. Hariduskorraldust ja koole juhtigu inimesed, kelle ainsaks motivatsiooniks on tagada õpilase areng.
Koolikatsed peavad jääma väljakujunenud kallakute ja õppesuundadega koolides. Eripärased koolid rikastavad pakutava hariduse spektrit ning kasvatavad kodanikke, kes kujundavad ja juhivad Eesti riiki tulevikus.
Põhimõte, et vanemal on vabadus valida oma lapsele kool, on minu arvates õige seni, kuni pakutava hariduse kvaliteet on erinev.
VÄITLUSSELTSI AVAKÕNE
Koolikatsed 1. Klassi ei ole põhjendatud
Täname oponenti omapoolse seisukoha esitamise eest.
Terve avakõne oli üles ehitatud väitele, et koolide tase on ebaühtlane ning väheste kõrge staatusega asutuste säilitamiseks tuleks parimatesse koolidesse «parimad» õpilased selekteerida. Samas ei selgitata, kuidas katsed koolide ebaühtlast taset parandaks. Tekib küsimus - kas osad lapsed väärivadki halvemat haridust?