Kikas rõhutas, et pooldab igal juhul katsete mittetegemist: «Arenguliselt oleks väga tore, kui ühes klassis oleks eri võimetega lapsed.» Tema sõnul pole lastega katsetamine ega üleüldse inimeste selekteerimine ühiskonnale hea, pealegi on vanuses 6-7 aastat laste areng nii erinev, et ühtset latti pole võimalik seada.
Katseid peab ta põhjendatuks vaid koolides, millel on spetsiifiline valdkond, mida süvendatult õpetatakse, näiteks muusika, kunst vms.
«Loogiline oleks, et katsed tehtaks lähtuvalt sellest, millele see õpetus hakkab hiljem toetuma – kui on spordiklass, siis tehakse spordikatsed, kui keeleõpe, siis üritataks mõõta neid aspekte, mis keeleõppega seotud.»
«Minu jaoks oli aga äärmiselt segane tänavune olukord, kus igas koolis hakati midagi tegema. See tähendab juba lihtsalt selekteerimist ilma mingi eesmärgita,» arvas professor.
Kikas märkis, et katseid tegev kool peaks enne põhjalikult läbi mõtlema, mida ta nende lastega pärast tegema tahab hakata. «Mida teha, kui kool võtab huvitavalt mõtlejad fantastiliste ideedega, aga pärast ei oska nende ideedega midagi peale hakata?»
Kikas tõi välja, et on tavakatsetest erinevaid näinud Rocca al Mare koolis, kus ka hilisem õpe on eriline: «Neil on suunatud grupiõpe, arendatakse suhtlemist. Vastavalt sellele võetakse lapsi ka teistel alustel vastu,» sõnas ta. «Vaadatakse grupis, kes on enesekindlamad, paremad suhtlejad, ennast juhtivamad.»
Rocca al Mare kooli direktor Kaido Kreintaal ütles, et pole neil mingeid teaduslikke teste, aastatega on ise kompimise ja otsimisega endale sobivam lahendus leitud. «Sellises vanuses öelda, millised on lapse võimed, on tõesti… Pigem püüame kooli leida pered, kelle lapsed omavahel sotsiaalselt sobivad, sest hea tööõhkkond on kõige soodsam pinnas lapse heaks arenguks,» selgitas ta kooli põhimõtet.