Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul on transpordiametiga arutatud võimalikku tasuta ühissõidukite kasutamist pealinnas, kuid selle eeldus on, et linna sissesõit muutuks autodele tasuliseks.
Abilinnapea: tasuta bussisõit Tallinnas eeldab tasulist autosõitu
Aas mainis, et ta ootab huviga, kuidas lõpeb Tartu uues koalitsioonileppes sätestatud pilootprojekt, mille järgi saab kahel bussiliinil kolme kuu jooksul tasuta sõita. Tema sõnul on see vahva projekt, tuleb lihtsalt tulemused ära oodata.
«Me oleme tõesti seda mõelnud, et kui ühisveonduse ülesehitus oleks Tallinnas senisest teistsugune, siis võiks tasuta teenust arutada,» ütles Aas. «Praegu maksavad pileti eest need inimesed, kes ühissõidukeid kasutavad. Võiks ju olla nii, et ühistransport oleks tasuta ning autoliiklus oleks tasuline.»
Abilinnapea märkis, et viimastel aastatel on ühisveonduse piletitulu Tallinnas jäänud 300 miljoni krooni ringi. Tänavuses linnaeelarves on see number 20 miljonit eurot ehk 313 miljonit krooni. Tegelikud kulud ühistranspordi ülalpidamiseks ulatuvad aga ligi 800 miljoni kroonini ehk 51 miljoni euro kanti. See tähendab, et üle poole kulude eest peab linn peale maksma.
«Tasuta ühistransport tähendab ka seda, et sõidukeid on kindlasti juurde vaja, sest inimesed hakkavad rohkem busside, trammide ja trollidega sõitma, see aga eeldab veel täiendavaid kulusid,» mainis Aas. «Kuskilt peab ju see raha tulema.»
Abilinnapea rõhutas, et tasuta ühisveondus, mis suurendab sõitjate arvu, on loomulikult linlaste- ja keskkonnasõbralikum. Vähem autosõitjaid tähendab seda, et koormus tänavatele väheneb ning seetõttu peaksid langema ka investeeringud teehooldusesse ja -remonti.
Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo suhtus Tartu katseprojekti kõhklevalt. Tema sõnul on kolm kuud liiga lühike aeg, sest ühissõidukite kasutamise omaksvõtmine võtab kindlasti palju rohkem aega.
«Kasu võib olla ainult neile inimestele, kes ostavad üksikpileteid,» selgitas Harjo. «Kui aga sõitjal on kuukaart, siis kahel liinil tasuta sõitmise võimalus ei anna talle mingit eelist.»
Ta lisas, et kui Tallinnas tõesti kehtestada ühissõidukites tasuta sõit, peab linn suurendama dotatsiooni ühistranspordisüsteemi ülalhoidmiseks. Seega tuleb leida moodus, kuidas seda teha.
Harjo sõnul on tõesti maailmas teada linnu, kus mõned bussi- või trammiliinid on tasuta. Enamuses on need mõeldud aga näiteks turistidele, kes saavad ühe vaatamisväärsuse juurest teise juurde tasuta sõita, või on siis tegemist mingite teiste sotsiaalsete projektidega, kus vähekindlustatud inimesed saaavad linna mõnel siseringil tasuta sõita.