Päevatoimetaja:
Anu Viita-Neuhaus

Lapsed saavad ise valida sobiva käekirja (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Avita uues kirjavihikus on kõrvuti uus kirjatehnika, kus tähed kirjutatakse lahku (vasakul) ja vanemat tüüpi siduskiri.
Avita uues kirjavihikus on kõrvuti uus kirjatehnika, kus tähed kirjutatakse lahku (vasakul) ja vanemat tüüpi siduskiri. Foto: Avita

Jõhvi põhikooli õpetaja Kersti Smorodina hakkab lastele sügisest õpetama vana kirjatehnika kõrval ka uut kirjatehnikat ning laseb lastel ise valida, kumb variant neile käeliselt paremini sobib.

«Peenmotoorika on lastel päris nõrk ja käeline tegevus on see, mis kõige kiiremini tekitab lastes vastumeelsust,» rääkis Jõhvi põhikooli algklasside õpetaja Kersti Smorodina. Ka lapsevanemad on kurtnud, et keeruline on õhtuti lastega kirjatehnikat harjutada.

Tema senine kogemus näitab, et poistel on kirjatehnikat tüdrukutest keerulisem omandada. «Selle põhjuseks võivad olla ealised iseärasused, sest poisid küpsevad kauem ja on esimesse klassi tulles arengult natukene tüdrukutest maas, aga nad on ka käeliselt nõrgemad,» selgitas õpetaja.

Praegu õpetab Smorodina kolmanda klassi lapsi ja neist viiel soovitaks ta kindlasti proovida tähtede lahku kirjutamist. Tema esimesed õpilased käivad kuuendas klassis ja neist neli on juba ise läinud üle lahku kirjutamise peale.

Smorodina sõnul tunduvad praeguse kirjatehnika järgi laste jaoks veidrad kõik suurtähed. «Võib-olla E ja O on veel enam-vähem, aga just G, et miks ta selline on,» tõi õpetaja näiteid.

Laste jaoks on keerulised ka täishäälikud, mida tuleb n-ö ülevalt siduda. «Kui on pikk a-häälik, siis nad kas kirjutavad selle nagunii lahti või siis teevad mitu ringi peale, eriti esimeses klassis,» rääkis õpetaja. Uutest tähekujudest meeldib talle enim s-täht. «Täiesti arusaamatu, miks see peab olema teise kujuga,» ütles õpetaja.

Smorodina ja tema kaks kolleegi on kokku leppinud, et järgmisel sügisel esimesse klassi tulevatele lastele tutvustatakse mõlemat kirjatehnikat ja soovitatakse proovida. «Me arvame, et selline valikuvõimalus tõstab laste motivatsiooni kiiremini kirjutama õppida ja aitab tähekujusid paremini meelde jätta,» rääkis Smorodina.

Ta ei usu, et valikuvabadus võiks lastes segadust tekitada. «Ka matemaatikas me õpetame kolme eri liitmisvõtet ja nad ise valivad selle, mis on neile kõige omasem,» rääkis Smorodina. Õpetaja sõnul kujuneb laste käekiri veel neljandas ja viiendaski klassis. «Eks siis hiljem ole näha, kuhu need lapsed jõuavad,» lisas ta.

Tagasi üles