Muudatus annab võimaluse ja kohustuse muuta algkoolide (põhikoolide) võrk ühtlaselt tugevaks ja usaldusväärseks, et ei tekikski üldse soovi ja kiusatust eelistada teatud kesklinna koole kodulähedasele koolile.
Pole mingit põhjust pääseda just sama kooli gümnaasiumiosasse, kui gümnaasiumid on eraldatud. Põhikooli lõpetamine on vahejoon ja gümnaasiumisse kandideeritakse võrdsetel alustel, lähtuvalt tulevase gümnasisti akadeemilistest võimetest ja eeldustest. Erisus võiks esineda koolides, mis tegutsevad progümnaasiumi ja gümnaasiumina koos. Ka progümnaasium (7.–9. klass) eraldi koolitüübina on mõeldav.
Mis vanuses oleks teie hinnangul põhjendatud laste suunamine vastavalt nende võimekusele kas eri tasemel klassidesse või koolidesse?
See võiks toimuda pärast 6. klassi ehk progümnaasiumisse (7. klassi), kui lapsel on omandatud tugev algharidus, välja kujunenud õpioskused, esile tulnud eeldused, võimed ja huvid. Neist asjadest lähtuvalt saab laps juba teha esimese spetsialiseerumise – näiteks reaal- ja humanitaarsuunitluse vahel.
GAG plaanis juba aastaid tagasi progümnaasiumiks muutuda. Toona jäi see väga tulise vastuseisu tõttu ära. Kuivõrd valmis on Eesti ühiskond praegu selleks muudatuseks, et laps ei peagi saama esimesest kuni viimase klassini käia samas koolis?
Iga muudatus on raske ja valulik. Inimene on oma olemuselt alalhoidlik. Ligi 15 aastat tagasi (eelmise direktori aegu) oli linnal korraks plaan tõesti GAG muuta progümnaasiumiks-gümnaasiumiks. Toona oleks selle hind olnud I ja II kooliastme ärakaotamine. See plaan leidis tormilise hukkamõistu. Alates eeskätt algklasside õpetajate ja nende taha koondunud vanemate näol, aga ka laiemalt. Sinnapaika see plaan toona jäi.
Tänaseks on plaan teostunud veidi teisel moel, oluliselt täiuslikumalt, säilitades I ja II kooliastme, eristades progümnaasiumi- ja gümnaasiumiosa.
Ma arvan, et Eesti ühiskond on selliseks muudatuseks valmis küll. Hästi tähtis roll on mõistlikult muudatuste vajadusi põhjendada, targalt kommunikeerida ja huvigruppe kaasata.