Politsei- ja piirivalveamet (PPA) müüb oksjonikeskkonnas 2008. aastal 15 miljoni krooni (ühe miljon euro) eest soetatud kõrgtehnoloogilist seadeldist ehk lidarit, mis on nüüd müügis 5000 euroga.
Miljoni euro eest ostetud lidari peab riik odavalt maha müüma (5)
Väga kõrge hinnaga soetatud seadet, millega saab naftareostust tuvastada õhusõiduki pardalt maal või vees, müüakse odavalt, sest seda ei õnnestunud sertifitseerida, mistõttu ei võinud PPA seadet ka kasutama hakata, kirjutab ERR uudised.
PPA juhtivkorrakaitseametnik Allan Oksmanni sõnul oli sertifitseerimise tingimus alguses ühel tarnijal, kes loobus. Hiljem telliti töö Hispaania firmalt, kes samuti sertifitseerimisest loobus.
«Lidarsüsteemi saab kasutada õhusõiduki käitaja, kes ei järgi tsiviillennunduse norme, näiteks kaitsevägi,» ütles Oksmann.
2008. aastal ilmunud Postimehe artiklis selgitas seadme loonud LDI juhatuse esimees füüsikadoktor Sergei Babitšenko selle tööpõhimõtet järgnevalt:«Tegu on laserkiirega töötava radariga. Laserkiir toob ekraanile vees või maas sisalduvate ainete spektri, mille alusel saab näiteks reostuse koostist analüüsida.»
Laserkiir tungib vee- või maapinda kuni kahe meetri sügavusele, seda nii ööpimedas kui halva ilmaga. Ta lisas, et põhimõtteliselt on sellega võimalik ka maapõuevarade paljandeid ja aardeid otsida. Lidari tootis Endel Siffi suurosalusega firma LDI.
Pakkumise kirjeldus osta.ee-s
Kõrgtehnoloogiline seade on mõeldud maa- ja veepinnal leiduva naftareostuse kindlakstegemiseks õhusõiduki pardalt.
Seade on välja töötanud ja ehitanud Eesti firma LDI(Laser Diagnostics Instruments) ning mõeldud kasutamiseks õhusõidukitel L-410, AW-139 ja Mi-8. Valmistamise aasta 2008. Seadet pole reaalselt kasutatud, kuna ei õnnestunud vormistada lennunduses nõutud sertifitseerimist. Peaks olema töökorras, kuid garanteerida ei saa.
Toitepinge 28V; tarbimisvõimsus 1,4 kVA, kaal 165 kg, gabariitmõõdud 1800x500x700
Müügiks on seade, dokumentatsioon neljas kaustas, valdavalt eestikeelne, mingid osad ka ingliskeelsed.