Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Uus liiklusseadus lubab maanteedele ja linnatänavatele neljarattalised motorollerid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kuigi esmapilgul võib tunduda, et pildil olev sõiduk Microcar M.Go on auto, on uue liiklusseaduse järgi tegemist mopeediga. Euroopas on selliseid licence-free- ehk «juhiloata» sõidukeid müüdud juba pea kolmkümmend aastat.
Kuigi esmapilgul võib tunduda, et pildil olev sõiduk Microcar M.Go on auto, on uue liiklusseaduse järgi tegemist mopeediga. Euroopas on selliseid licence-free- ehk «juhiloata» sõidukeid müüdud juba pea kolmkümmend aastat. Foto: Raigo Pajula

Kahe kuu pärast kehtima hakkav uus liiklusseadus toob teedele ja linnatänavatele neljarattalised motorollerid, mis välimuselt ei erine väikeautodest ning mille juhtimiseks pole praegustel täiskasvanutel vaja juhiluba.

1. juulist kehtiva uue liiklusseaduse järgi võib motoroller olla nii kahe-, kolme- kui ka neljarattaline mootorsõiduk. Neljarattalise rolleri kaal võib olla kuni 350 kilogrammi ning maksimaalne kiirus 45 kilomeetrit tunnis.
Sellise sõidukiga tohib sõita alates 14. eluaastast, kui juhil on mopeedijuhiluba. Need, kes on praeguseks vanemad kui 18-aastased, ei pea neljarattalise rolleri juhtimiseks omama ühtegi juhtimisõigust lubavat dokumenti. Praegu kehtiv liiklusseadus ja liikluseeskiri sellist sõidukit ei käsitle ning hetkel veel liigitub selline masin autoks.  

Esimesena hakkas selliseid neljarattalisi mopeede Eestisse tooma OÜ Autosõit. Firma turundusjuhi Toomas Alekõrre sõnul pakuvad nad müügiks praegu kahte tüüpi Microcari mopeede. Sõidukitel on kaks ust, kaks istet, salongisoojendus ja automaatkäigukast. Kallimatel mudelitel on lisavarustuse hulgas kesklukk, raadio, turvapadi ja palju muud. Kütusepaak mahutab 16 liitrit ning keskmine kütusekulu on 2,9 liitrit sajale kilomeetrile. Rolleri hind algab 8900 eurost.

Plussid ja miinused

«Euroopas toodetakse selliseid sõidukeid juba ligi 30 aastat ning mujal riikides sõidavad need juba ammu ringi,» ütles Alekõrs ja lisas, et näiteks Saksamaal pole neile vaja isegi registrimärki. Eestis kehtima hakkava uue liiklusseaduse järgi peavad aga kõik motorollerid olema registreeritud ja neil peab olema ka liikluskindlustus. Samas mopeedi tehnilise ülevaatuse kohustust ei ole.

«Kui võrrelda tavalise rolleriga, siis tal on ikkagi neli ratast all ja ta ei kuku ümber. Ka juht on kindlasti rohkem kaitstud. Kuna aga masina gabariidid on suuremad, siis jalakäijatele põhjustaks see avarii korral kindlasti suuremaid vigastusi,» kaalus Alekõrs sõiduki plusse ja miinuseid ning pani lapsevanematele südamele, et enne rolleri ostmist peaks võsuke kindlasti läbima mopeedijuhi kursused.

Kuna uued «autod» hakkavad liiklema ka suurtel maanteedel, kuid sõidavad vaid 45 kilomeetrit tunnis, peaksid teised autojuhid Alekõrre sõnul hindama väga tähelepanelikult eessõitva sõiduki kiirust.

«Traktorid liiguvad ka aeglaselt, aga need on väga selgelt äratuntavad. Selliste rollerite puhul võib tekkida tagant otsasõidu moment. Vaadatakse, et see on auto kujuga, ega arvestata selle kiirusega,» arutles Alekõrs.

Teine kahtlane moment on Alekõrre sõnul see, et sellise auto rooli hakkavad saama ka need, kellele näiteks arst pole juhiloa saamiseks andnud tõendit. «Ja kui see inimene on eakas, siis ei pruugi tal liiklus-
eeskirjast üldse aimu olla ja miski ei kohusta teda ka liikluseeskirja õppima,» lausus Alekõrs.

Samas oli ta veendunud, et katastroofi need sõidukid liiklusesse ei too. «Mujal maailmas on nendega 30-aastane kogemus ja väga palju õnnetusi ei ole. Ma arvan, et huvi on nende vastu olemas, aga plahvatuslikult nende arv ei kasva. Juba hinnataseme poolest ei saa see sõiduk olema laialt kasutatav, aga kel tõsine huvi, siis võimalus on olemas,» rääkis autokooli turundusjuht.

Parkimine pole selge

Praegu pole selge see, kas sellise sõidukiga tuleb näiteks Tallinnas osta tasulise parkimise alal parkimispilet või mitte. Praegu kehtiva pealinna volikogu määruse põhjal peavad parkimistasu maksma ainult mootorsõidukid. Rollerid aga mootorsõidukite alla kehtiva seaduse järgi veel ei kuulu. Samuti on parkimistasust vabastatud kaherattalised mootorsõidukid.

Ühisteenuste parkimiskontrolli juhi Hendo Priimäe sõnul ei tohiks neljarattalised rollerid praeguse seisuga parkimistasu alla minna. «Aga mis suvest saab, seda ei tea,» lausus Priimägi.   

Tallinna transpordiameti pea­­spetsialist Aado Kuuse ütles, et nemad hakkavad lähtuma tehnilisest passist. «Kui esimene selle sõiduki omanik meie poole pöördub, siis vaatame tunnistusest järele, võrdleme volikogu määrusega ja võtame seisukoha,» ütles Kuuse.

Uuest liiklusseadusest
§ 2. Mõisted

•    Mopeed on kahe- või kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus on üle 25, kuid mitte üle 45 kilomeetri tunnis ja mille töömaht sädesüütega sisepõlemismootori korral ei ületa 50 kuupsentimeetrit või muu sisepõlemismootori korral suurim kasulik võimsus ei ületa nelja kilovatti või mille suurim püsinimivõimsus elektrimootori korral on üle 0,25 kilovati, kuid ei ületa nelja kilovatti.
•    Mopeediks loetakse ka eelnimetatud tingimustele vastavat kerget neljarattalist mootorsõidukit, mille tühimass ei ületa 350 kilogrammi. Neljarattalise kerge elektrisõiduki korral ei arvestata akude massi tühimassi hulka.
§ 94. Juhtimisõigus
•    AM-kategooria mootorsõidukit (mopeedi) võib juhtida ka isik, kellel on mis tahes mootorsõiduki juhtimisõigus või piiratud juhtimisõigus.
•    AM-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust või piiratud juhtimisõigust ei nõuta isikult, kes on sündinud enne 1993. aasta 1. jaanuari.
•    AM-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ei nõuta isikutelt, kes olid käesoleva seaduse jõustumisel 16–17-aastased, kuni 2013. aasta 1. jaanuarini.

Tagasi üles