Neljapäeval Saaremaa lähistel merel ohtlikku olukorda sattunud kaatrijuhi sõnul oli olukord kontrolli all, ehkki tal ei olnud mootori seiskamiseks vajalikku võru käe ümber nõuetekohaselt kinnitatud.
Rekonstruktsioon: kaatrijuhi hooletuse tõttu sattus mitu inimest merel ohtlikku olukorda
Häirekeskus sai neljapäeval kell 16.13 teate veeõnnetusest Orissaares Illiku laiu läheduses. Teataja sõnul oli merele näha, et järelveetaval veetuubil istuvad kaks inimest ja nende ümber tiirutab tühjalt kaater. Päästjad liikusid päästepaadiga kaldast umbes kilomeetri kaugusele sündmuskohale, pidurdasid kaatri ja aitasid kannatanud veest välja, teatas Lääne päästekeskus eile.
Esialgse info kohaselt olid tuubil istunud lapsed kukkunud lainetuse tõttu vette. Neid abistama kiirustanud täiskasvanust kaatrijuht tegi valearvestuse, mistõttu läks kaater kreeni ning juht ja ka kaatris viibinud teine reisija kukkusid vette. Kaatrijuhil ei olnud käe ümber mootori seiskamiseks vajalikku võru ja alus ei jäänud seetõttu seisma. Kaks inimest jäid tühjalt tiirutava kaatri piiramisrõngasse, teised pääsesid iseseisvalt kaldale. Lõbusõitu teinud lastel olid seljas päästevestid.
Kaatrit juhtinud ja vette kukkunud Heiki Hanso rääkis Saarte Häälele, et läks lastega lõbusõidule. Ilm oli ilus, meri vaikne ja nii otsustati katsetada ka paadi järel köiega veetavat veetuubi.
Kümmekond minutit pärast sõidu alustamist kukkuski üks tüdruk tuubilt maha. Hanso korjas tütarlapse peale. «Jätkasime lõbusasti sõitu, tüdrukutele see väga meeldis, ka poistele, kõik olid väga õnnelikud,» kirjeldas ta. Järgmisena pudenes vette veel üks tüdruk ja kaks noort lasid ise tuubist lahti. Tuubi peale jäi üks noormees.
Kõva õppetund
Hanso läks lapsi üles korjama, kuid ei osanud esmakordselt kasutusel olnud tuubi käitumisega arvestada. Sinna peale jäänud noormees istus tuubi serval ja vajutas selle vee alla. See omakorda tõmbas Hanso kaatri kreeni. «Tulemus oli, et kukkusin üle ääre, ma ei jõudnud võtit välja võtta ja mul ei olnud kaatri seiskamissüsteemi kinnitatud,» selgitas Hanso. Ta tunnistas, et sõidu alustamise ja asjatoimetuste tuhinas oli ta lihtsalt unustanud ohutusseadme kinnitamata.
Õnnetusse sattunutest osa ujus ise kaldale ja kutsus abi, tema ise koos kaaslasega ootas päästjate saabumist
«See oli paljuski erinevate asjade kokkulangemine, et selline olukord tekkis,» tõdes Hanso, kes oma sõnul läheb ise alati märkust tegema, kui näeb ohutusnõuete rikkumist. Nüüd sai ta oma hooletuse eest ise karistada. «Selles mõttes oli kõva õppetund, et see seiskamissüsteem peab ikka igal hetkel peal olema, nii nagu turvavöö autosõidu ajal. Õnnetusjuhtumitele ei tohi võimalust anda,» kinnitas ta.
Päästjad saabusid, kaater seisati ja olukord lahenes. Hanso märkis, et päästjaid tuli oodata ilmatuma aeg. Tema hinnangul suisa paar tundi. Sellel oli väga veider põhjus. Nimelt põles Orissaare kandis sel ajal alajaam ja alevik oli elektrita. Päästekaater oli päästjate garaažis, mille uksed käivad elektriga, ning päästjad ei saanud kaatrit kätte.
Kaatrijuhi auto jäi päästjatele ette
Saaremaa päästepiirkonna juhataja Margus Lindmäe ütles, et aega tõepoolest läks. Samas keegi ei venitanud ning tegu oli mitme asja kokkulangemisega. Nimelt pole Orissaare komandol paikset elektrigeneraatorit. Juhul kui voolukatkestus on teada, tõstetakse autol olev generaator Lindmäe sõnul maha ja kasutatakse seda. Neljapäeval juhtus nii, et elekter kadus äkki ja samal ajal tuli kutse Illikule. «Mehed valisid kiirema võimaluse,» sõnas Lindmäe, viiadates, et garaaži ust hakati avama käsitsi. See võttis omakorda aega. Kokku kulus 3 minutit.
Päästmine viibis ka selle tõttu, et Illikul ei saanud päästjad paati normaalselt vette lasta. Nimelt oli slipi peal ees üks auto ja päästjad olid sunnitud paadi käsitsi vette lükkama. Selgus, et tegu oli merel päästmist oodanud Heiki Hanso autoga. «Kui sa tahad, et sind päästma tullakse, siis ära jäta autot slipi peale ette,» toonitas Lindmäe sadamas kehtivaid reegleid.