Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Politsei müüb ohtralt peavalu põhjustanud kopteri maha (31)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Keskkonnaseire lendudeks kasutatakse Eestis kopterit Enstrom 480B.
Keskkonnaseire lendudeks kasutatakse Eestis kopterit Enstrom 480B. Foto: Wikipedia.org

Politsei- ja piirivalveamet (PPA) on otsustanud maha müüa keskkonnaseire lendudeks soetatud kopteri, mille kasutamist on saatnud pidevad probleemid.

«PPA müüb oksjonil kopteri, mille soetas keskkonnaministeerium ja mida lennusalk pidi käitama viimase heaks - miks alles soetatud ja täiesti töövõimeline kopter müüakse?» imestas Postimehe lugeja. Ta lisas, et kümme aastat ei ole kopteri puhul mingi vanus ning tegu on üsna uue lennumasinaga.

«Kopter on antud PPA-le, sest neil on vastav kompetents, keskkonnainspektsioon tellis vastavalt vajadusele lennuteenust,» ütles keskkonnainspektsiooni pressiesindaja Leili Tuul. Ta lisas, et PPA ja Siseministeerium otsustavad, kui kaua on otstarbekas kopterit käigus pidada ja millal välja vahetada. «Põhimõtteliselt ei ole meie jaoks oluline, millise kopteriga järelevalvet teha,» lisas Tuul.

Politsei pressiesindaja Olja Kivistiku sõnul otsustati kopter maha müüa, kuna oli vaja raha uue seirelennuki ostmiseks. «Uue seirelennuki soetamisel arvestab PPA kõiki võimalusi. Kuna eelarve on pingeline, siis üheks puudujäägi osaliseks katmise võimaluseks on kopteri Enstrom 480B müük,» sõnas Kivistik.

Ta lisas, et Enstrom 480B on ühe mootoriga lennuvahend ja selle ohutu lennuulatus piirdub maismaa ning rannikualaga. «Võrreldes lennusalga kasutuses olevate Leonardo AW139 tüüpi kopteritega on Enstrom 480B oluliselt väiksem ja vähem võimekam,» ütles Kivistik. Samuti saab maismaa vaatluslendude tegemiseks kasutada lennusalga kasutuses olevat Cessna C-172R tüüpi väikelennukit.

Firma ei andnud kopterit eestlastele

Enstrom 480B kopteri tellis keskkonnainspektsioon 2006. aastal seirelendude jaoks ning kopter maksis toona 11 miljonit Eesti krooni (700 000 eurot). Alates 2007. aastast kuni 2016. aasta lõpuni on Enstrom 480B-ga lennatud 1592 lennutundi.

Juba kopteri soetamisest alates on seda saatnud mitmed probleemid. «Enim probleeme on kopteriga olnud aastatel 2012-2016, mil remondid venisid pikale seoses varuosade halva saadavusega,» sõnas Kivistik.

USA firmalt Enstrom Helicopter Corporation tellitud kopteriga tekkisid probleemid kohe alguses, sest keskkonnainspektsioon lükkas ostu eest käibemaksu tasumise kohustuse ameeriklastele, kes aga polnud sellega nõus ning ei andnud valmis kopterit eestlastele kätte.

Kui tavaliselt peab imporditud kauba eest käibemaksu tasuma tellija, siis kõnealusel juhtumil jäi käibemaks kopteri tootja kanda.

Enstromi esindajad ei pannud nimetatud klauslit tähele ja sõlmisid lepingu arvestusega, et käibemaksu maksavad eestlased. Hiljem hakkasid aga protestima, sest 11 miljoni krooni suuruselt tehingult ligi 1,9 miljoni kroonise käibemaksu tasumine tähendanuks firmale suurt kahjumit. «Enstromil tekiks selle tehinguga suur kahjum, kui me peaksime ka käibemaksu tasuma,» kurtis 2006. aastal Postimehele Enstrom Helicopter Corporationi selle tehinguga tegelenud  programmijuht Mike Roer.

Keskkonnainspektsiooni peadirektori asetäitja Tarvo Roose rääkis toona Postimehele, et lõpuks jõuti kompromissile - käibemaksu tasub küll keskkonnainspektsioon, Enstrom annab aga kopteriga lendavale piirivalve lennusalgale oma ametliku esinduse staatuse. See tähendab, et kopterit ei pea hoolduseks ja remondiks välismaale viima.

Samuti saab Eesti varuosade soetamisel 25 protsenti allahindlust. Kui aga mõnda teenust – näiteks mootori osade remonti – tuleb Enstromilt ikkagi osta, teeb firma kümme protsenti allahindlust.

Seisis kaheksa kuud maal

Kuigi kopter saadi kätte, ei saanud seda kaheksa kuud kasutada kasutada hoolimata Eesti pilootide USAs õppimas käimisest, sest Euroopa Liidu eeskirjad nõuavad tüübikoolituselt vähemalt kahe nädala pikkust praktikat, lennusalga piloodid piirdusid USAs aga 24 tunniga, kirjutas Eesti Ekspress.

Politsei-ja piirivalveamet (PPA) müüb oksjonil helikopteri, seirelennuki ja reostustõrjelaeva ning nende lisavarustuse, kirjutab ERR uudised.

2016. aasta 13. septembril toimunud valitsuse nõupidamisel otsustati toetada politsei- ja piirivalveameti eraldada seirelennuki soetamiseks lisavahendeid 660 000 euro ulatuses, kuid tingimusel, et siseministeerium võõrandab vähemalt samas mahus varasid. Vajaliku summa kokku saamiseks planeeritakse maha müüa vananenud ja vähe rakendust leidvad õhusõidukid ning nendega seonduv varustus.

Arvestades turuhindasid määrati helikopter Enstrom 480B väärtuseks 350 000 ja lennuki L-410 omaks 200 000 eurot.

Enstrom 480B (ühe-mootoriline kopter)

  • Meeskonnaliikmeid: 1 piloot
  • Reisijakohti: kuni 3
  • Maksimaalne stardimass: 1361 kg
  • Lennukiirus: kuni 180 km/h (100 sõlme)
  • Maksimaalne lennuaeg: 3h

Kasutusvõimalused:

- inimeste transport

- otsingu- ja päästetegevus maismaal ja ranniku lähedal merel

- vaatluslennud (maastikupõlengud, keskkonnaseire, maismaapiiri kontroll

jm.)

- politsei julgestuslennud

Tagasi üles