Nii jõudiski kätte aeg, mil sündmused arenesid plahvatusliku kiirusega ning ühe nädalalisa asendumine teise ja teistsugusega oli järsku tõsiasi.
Hiljem on minu mälusoppidest ikka ja jälle pinnale ujunud üks artikkel või õigemini teema, mis ilmus viimases «Kultuuri» numbris. Mitte sõnad või formuleeringud sealt, vaid mingi ähmane tõdemus, mis ajapikku, nagu kasvav taim, järjest uusi vorme võttis. Vahel loksus see mõte peas ringi nagu sinna kinni jäänud muusikapala. Teate küll seda tunde ja tunde vältavat seisundit, kui meloodiajupp kõrvu ringlema jääb ega kavatsegi lahkuda. Ühtaegu nii meeldiv kui ka tüütu.
Otsisin selle ajalehenumbri üles. Juttu oli aja lindina kulgemisest ja subkultuuridest, mis tulevad iga uue noore põlvkonnaga. Muu hulgas olid seal lühikesed kommentaarid inimestelt, kes meenutasid nooruskümnendit enda elust, õigemini tagasivaates kujutlust sellest.
Jaan Ruus kirjutas, et noorte inimeste animaalset poliitikakauget elu elades võis 1950ndatel rõõmu tunda küll, seenel käima olid vaba, raudeesriie oli auguline ja õlu maitses hea. Tõsi, rock’n’roll’i liig ulja tantsimisega pidi olema ettevaatlik.
Rein Saluri ei nurisenud 1960ndate üle mitte üks põrm, Ants Juske nautis 1970ndate individualismi, Raul Saaremets kirjeldas kirglikult 1980ndate ja 1990ndate murdejoont: «Meil kõigil oli tunne, et toimub midagi olulist... oli mõnus vaba õhkkond.» Rainer Sarneti 1990ndad olid erutavalt (filmi)infoküllased.
Mäletan, kuidas seda materjali lugedes ja toimetades üllatas mind tollal omapärane optimism, mis ühendas kõiki neid lugusid. Olin arvanud, et 1950ndad oli lihtsalt nigel aeg, 1960ndad pidi olema helgem kümnend, 1970ndad mitte eriti ja 1980ndaid mäletasin enda kogemusest üpris tuhmina.