Postimehe palvel vaatasid disainer Tarmo Luisk, graafik Dan Mikkin ja moekunstnik
Katrin Kuldma Eesti juhtivate telekanalite uudistesaateid. Nad hindasid saateid esteetilisest vaatepunktist, lähtudes oma erialast.
Kunstnikud hindasid Eesti telekanalite uudistesaateid
«Aktuaalne kaamera», ETV
Tarmo Luisk
Üritan iga päev «Aktuaalset kaamerat» vaadata, kuna eetriaeg on sobiv. Stuudiokujundusel ei ole otseselt häda midagi, materjalid (vineer jm) mõjuvad koos lainetava sinise taustaga rahustavalt ja kindlalt. Visuaalses plaanis on ekraanilt paistev pilt isegi veidi igav, aga seda kompenseerib saate sisuline pool. Ainus häiriv detail stuudiokujunduses on teravnurksed vineerist tahud diktorite peade kohal.
Dan Mikkin
Tunnusgraafika algab igati mõnusalt, uudistesaatele kohaselt. Üleminek videopildile on aga puisevõitu ja päädib õnnetu postmodernistliku AK logoga.
Riigiuudiste ekraaniinfo on konkurentidest sisukam, pildi allosas jooksev tekstivoog meenutab juba «päris» uudistekanaleid. Ette võib heita tuima vormistust. Kogu saate graafika on kuidagi kõle, nagu Wordi dokument võrreldes leheküljega Newsweekist.
Ka ilmateate puhul pole ETV efektidele panustanud. Paraku pole tulemus mitte väljapeetud, vaid kuidagi õnnetu – juhuslikud detailid, vanamoodne ja kohatu tekstuur annavad tulemuseks halvasti jälgitava ja plassi pildi.
Katrin Kuldma
Saatejuhtide riietus on selge klassikalise joonega ja puhaste, teleekraanile sobivate värvilahendustega. Aarne Rannamäe ülikonna proportsioonid on head ning sobivad tema asjaliku ja konservatiivse hoiakuga.
Meelis Kompus paistab silma oma ülikondade perfektse istuvusega ja julgetes kontrastides särgi ja lipsuvalikutega. Meessaatejuhtide riietus on kooskõlas stuudio värvilahendustega ja naissaatejuhtide riietusega. Läbimõeldult mõjub ka spordirubriigi saatejuhtide sportlikum ja vabam riietus võrreldes uudisteosa šiki konservatiivsusega.
«Reporter», Kanal 2
Tarmo Luisk
Külmal ajal tehakse saade stuudios, taustaks Tallinna kesklinn pidevas muutumises. Kindla peale minek, seega ega väga midagi kommenteerida polegi. Suvise rõdustuudio kujundus on sisuga meeldivalt balansis, veidi ülepakutud ja värviline. Peegeldab saate sisu: kõmu segamini tõsiste uudistega, kõik veidi kollases kastmes. Kindlasti ei ole kunstnikutöö minu maitse, aga olen täiesti kindel, et need, kes «Reporterit» iga päev vaatavad, on paksult rahul.
Dan Mikkin
Avalöök, nagu ka kogu uudistesaadet läbiv tunnusgraafika on saatele kohaselt rammus ja dünaamiline, mõjub moodsalt ja kannab tugevalt «Reporteri» identiteeti. Videopildis on R-logo ekraani jaoks liiga pisike ja ülekujundatud, tekstid oranžil ribal loetamatu kirjatüübiga. See, mis mõjub isikupäraselt vahetiitritel, ei pruugi jooksva info edastamiseks sobida.
Ilmateate kujundus on kenasti ülevaatlik ja selge. Sama lugu 3D-ilmakaartidega – need on küll veidi kohmakad, aga siiski informatiivsed ja efekt ei tule loetavuse arvelt.
Kanal 2 puhul on üks arusaamatust tekitav detail kohati väiksemaks kadreeritud kuva – graafika ulatub kenasti ekraani servadesse, liikuval pildil on aga leinaraam ümber.
Katrin Kuldma
Saatejuhi riietuse üldmulje on hea, kuid pintsakureväärid on pisut liiga laiad ja lühikesed. Ka lipsuvalik on keskpärane. Šikid ja tänapäevased värvikombinatsioonid võiksid olla kas minimalistlikult monokroomsed või selgelt kontrastsed.
«Seitsmesed uudised», TV 3
Tarmo Luisk
TV 3 üllatas oma uue ja värske stuudiokujundusega. Kommertskanali jaoks vahest ehk isegi liiga intelligentne ja rafineeritud. Võrdleksin stuudiokujundust lausa Albert Speerile omaste (Adolf Hitleri ihuarhitekt – toim) arhitektuursete rütmidega. Ka visuaalsed efektid mõjuvad uhkelt ja tänapäevaselt. See puudutab eriti ilmateadet, sest teadustaja ei viipa käega lihtsalt huupi.
Dan Mikkin
Ambitsioonikalt lubatud täiesti uus tase väljendub kõige silmatorkavamalt saatepäises ja stuudiokujunduses. Liikuvale «7» logole pole iseenesest midagi ette heita, puhas ja moodne tunnusmärk kandub kenasti üle ka uudisgraafikasse. Pisiasjades hakkab asi logisema – on küll näha taotlus anda tiitritele teeveekolmelik vorm, aga selle teostus jääb rohmakaks.
Päris õudselt mõjub aga futuristliku stuudio tagasein – selle lahutamine eraldi püstiste ekraanide reaks ei mõju mitte efekti, vaid defektina. Lisame sellele veel videopildi vale värvimääratluse, juhusliku kadreeringu ja algelise täitetausta – kogu asi mõjub üsna piinlikult.
Ekraanipilt tervikuna on hõredavõitu – kirjalikku infot jagatakse kitsilt, montaaž on staatiline, tiitreid hõredalt ning mulje seetõttu sugugi mitte uudislik. Saate parim osa on ilmateade – maakaartide efekt on õnnestunud ning ka apple’ilikud prognoositahvlid mõjuvad usutavalt ja viimistletult.
Katrin Kuldma
Saatejuht Mart Mardisalu riietus on rahulik ja korrektne, ülikond on ilusa saleda joonega, kuid üldmulje pisut igav. Tõenäoliselt pole ülikond tehtud Mardile isiklikult – pintsakuvarrukad on veidi pikad, pluusimansetid ei paista välja. Televisioonis mõjuks paremini särgi ja lipsu julgem värvikasutus, selged puhtad värvid sobiksid hästi ka saatejuhi hea jumega ning ilmestaksid väga rahuliku värvilahendusega stuudiot.