Pärnulaste kannatus on katkemas. Toppama jäänud Pärnu ümbersõidu ehituse tõttu kavatsevad linlased protestiks sulgeda liikluse, kuid teelõike, mida lapitakse üha uuesti ja uuesti, võib näha linnas kõikjal.
Teetööd panevad pärnulaste närvid proovile
«Kõik teed, mis linna viivad, on üles kaevatud. See hakkab juba masendustunnet tekitama,» kirub pärnakas Andres Guff lõputuid teetöid. Nii Tallinna, Haapsalu kui ka Riia poolt linna sisenedes tervitavad autojuhti üles songitud teed ja piirangud.
Näiteks Tallinnast Pärnusse sõites oleks suvepealinna piiril väga tänuväärne teenus vanade autode laenutus, kuna oma masinast on lihtsalt kahju. Ehitustööde tõttu otse linna ei pääse, kuid ringiga minnes, mööda suurt Ehitajate teed, on oht auto aukudes ära lõhkuda.
«Auto praegu seisab kodus. Läks sild alt ära,» kurdabki Guff. Temale tuli Ehitajate teel vastu suur veok ja väiksem pidi suuremale teed andma. Ent läks nii õnnetult, et vana Opel ootab nüüd remondimehe kätt. «Kui rekka tuleb vastu, siis keera või kraavi,» ohkab Guff.
Tegelikult peaks 2009. aastal alustatud Ehitajate tee, mis on Via Baltica osa, tänavu oktoobriks valmis saama. Selle jätk, Pärnu ümbersõidu lääneosa, pidi valmima juba eelmisel aastal, kuid tööd seisavad.
Ehitaja süüdistas maanteeametit ja hüppas alt ära. Maanteeamet süüdistas ehitajat ja lõpetas lepingu. See kõik tähendab aga, et tööd seisavad vähemalt augustini, mil loodetakse leida uus ehitaja. Praegu on alles aprill... Pilt raske liiklusega tuiksoonel on trööstitu: mahajäetud torud ja masinad, liiklusmärkidega kaunistatud kõrged mullahunnikud.
Kurvilist aukudega teed läbib viis jalakäijate tunnelit, mis on peaaegu laeni vett täis. Guffi sõnul on kõik ümbruskonna inimesed vihased, kuna vesi jooksvat nüüd nende keldritesse.
«Mul on juba meelest läinud, kui kaua nad siin ehitavad,» tõdeb kohalik mees Gert Hallap. «Mu meelest kaevavad nad üles, siis lükkavad kinni, siis jälle üles... Ei tea, mis nad teevad, aga tundub väga tühja töö tegemine. Päris jube tegelikult.»
Rahva seas on see tee ümber nimetatud Ehitamata teeks, kuid tegelikult on Pärnus ehitamata teid hulganisti, kuna tähtaegadest kinnipidamine pole tavaks. Näiteks pidi kesklinna Õhtu tänav valmima mullu 8. oktoobriks, kuid pole siiani asfaltkatet peale saanud.
Lähedal asuv Ringi tänav seisis tunamullu talvel pikka aega üleskaevatuna. Suvisteks hansapäevadeks tehti tänav korda, kuid pärast seda künti jälle üles. Praeguseni on tänav asfaldita.
Töid tutvustavale sildile on peale kleebitud uued tähtajad. Kuni liimi jätkub, pole kiiret.
Eriti kurioosne on olukord ülejõel Voorimehe tänaval. «Selline tunne, et nad ei oska teha. Kaevavad juba paar aastat kolmandat-neljandat korda,» meenutab seal 16 aastat elanud Lotte Müller. Tänaval laiub sügav auk, selle ümber on praegu porine, suvel tolmune. Masinad väljutavad heitgaase.
Vibratsioon olevat lõhkunud Mülleri maja krohvi, kuid keegi kahju ei korva. «Öeldi, et see on lubatud vibratsioon,» räägib Müller pettunult. «See pole ju normaalne, mis siin toimub. Nad lõhkusid 40 aastat toiminud reoveesüsteemi ära ja alles nüüd hakkavad uut tegema. Mitte kunagi varem pole majja vett tulnud, aga nüüd garaaž upub.»
Müller näitabki meile garaaži, millel on põrand üles lõhutud ja vesi välja pumbatud. Seal all olev tõstuk aga enam ei tööta. Tööd lubati lõpetada mullu jaanipäevaks. Nüüd olla Mülleri sõnul uus lubadus järgmiseks jaanipäevaks, kuid naine sellesse väga ei usu.
Guffil ajab südame täis see, et korraga kaevatakse üles linna tuiksooned. Näiteks tehakse torutöid ühel suurema liiklusega tänaval, Tallinna maanteel, koguni kolm kuud.
«Nüüd juba räägitakse neljast kuust,» täiendab mees. Autod ja bussid suunatakse seniks ümbersõidule läbi kitsaste, aukudega kõrvalteede.
«Tehku üks tükk korda, siis ei protesti keegi,» kirub Guff, sest temale ja paljudele pärnakatele on jäänud mulje, et enne kui üks tänav tehtud saab, võetakse juba järgmine ette.
Seda, et pärnakatel on mõõt täis, näitab reageering Guffi üleskutsele 7. mail kell 11 protestiks Ehitajate tee otsad veokitele sulgeda ning koguneda jalakäijate uppuvate tunnelite juurde. Mehega on ühendust võtnud juba üle 300 inimese.
«Kaasa võiks võtta plakati oma kodutänavast, et näha, kas Pärnus üldse on terveid tänavaid,» teeb Guff ettepaneku.
Kommentaar
Toomas Kivimägi
Pärnu linnapea
See võib tunduda üllatuslik, aga olen rõõmus, et Pärnus tehakse nii palju teetöid. Siiski on see kaugel ideaalist. Siin on kolm probleemide plokki. Esiteks oli talvel palju lund ja seega olukord raske. Teiseks on tarvis teha suures mahus vee- ja kanalisatsioonitorude paigaldusi. Olen rõõmus, et saame korralikud torustikud ja tänu sellele uued korras teed.
Ilmselgelt on ka põhjendamata viivitusi. Tähtaegadest kinnipidamine on probleem.
Selleks tõstsime teede sulgemise tasusid alates 1. juulist 2011. Uue korra järgi peab maksma kuni tee taastamiseni, enam ei piisa lihtsalt liikluse taastamisest. Miks tehakse väikeste lõikude kaupa?
Sest siis saab maksta vähem tee sulgemise tasu. Kui küsitakse, miks kaevatakse talvel, siis Pärnu linnavolikogu on võtnud varem vastu otsuse, et suvel kesklinnas teetöid ei tehta.
Kolmas asjaolu on, et riik on jäänud jänni Ehitajate teega. See on Eesti riigi jaoks piinlik absurdikoht. Ma ei kritiseeri maanteeameti otsust ehitajaga leping lõpetada, aga on arusaamatu, miks ei tehtud seda pool aastat varem. See kõik kokku jätab kõrvaltvaatajale masendava mulje.