Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Keskkonnaamet: Tallinna jäätmeveoskeem on ebaseaduslik

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse juhataja Kertu Tiitso ja abilinnapea Arvo Sarapuu tutvuvad äsja linnale hangitud uute prügiautodega.
Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse juhataja Kertu Tiitso ja abilinnapea Arvo Sarapuu tutvuvad äsja linnale hangitud uute prügiautodega. Foto: Sander Ilvest

Tallinna linn kasutab saamatut prügifirmat Baltic Waste Management (BWM) juriidilise kattevarjuna, et hoiduda jäätmeveo riigihangete korraldamisest, riigi keskkonnaameti hinnangul on selline teguviis ebaseaduslik.

BWM on võitnud Tallinnas ridamisi jäätmeveohankeid, kuid pole teenuse osutamisega kuigi hästi hakkama saanud. Kõigepealt läks asi käest ära suurte korterelamute juures olevate süvakogumismahutite tühjendamisega. Nii ei jäänud linnal muud üle, kui BWMiga see leping lõpetada ning teenus uuesti vabaturule lasta.

Mõne aja eest alustas BWM korraldatud jäätmeveoga Nõmmel, nüüd on olukord selline, et nõmmekad valmistuvad avalikuks protestiks ja lubavad oma õigel ajal ära viimata jäätmed linnavalitsuse ette tuua.

Kuna lepingupartneri saamatust ei saanud enam kuidagi tähelepanuta jätta, teatas linnavalitsus kolmapäeval võidukalt, et BWMiga on kõik lepingud lõpetatud. See ei osutunud siiski päris tõeks.

«Ma ei ole öelnud, et BWMiga on lepingud lõpetatud, ma ütlesin, et nad ei teosta Tallinnas prügivedu. BWMile teeb nendes piirkondades allhanget TJT. Seda põhjusel, et BWMil on seal jäätmeluba,» kinnitas tegevlinnapea Taavi Aas eile.

Ta selgitas, et linna eesmärk on, et korraldatud jäätmevedu toimiks, ja seetõttu ei saa BWMiga lepingut lõpetada. Lõpetamine tähendaks seda, et piirkonnas hakkaksid kehtima vabaturu tingimused. «Me oleme endiselt veendunud, et korraldatud jäätmevedu on parim lahendus ja just nii saab seda teha. Vabaturul on teised reeglid ja vabaturg ei taga tarbijale soodsaimat jäätmeveoteenust, seda on kinnitanud ka riigikontroll oma aruandes ja raportis,» lausus Aas.

Abilinnapea Kalle Klandorf, kellel Aas ajutiselt jäätmemajandust juhtida palus, kinnitas, et Nõmmel on jäätmeveo olukord paranemas. «BWM ei saanud seal jäätmeveoga hakkama ja TJT alustas seal jäätmete vedamist 18. mail, ning sellest ajast on asjad tunduvalt paremaks läinud. TJT on selle ajaga vedanud kaks korda rohkem prügi kui BWM ehk ta tegeleb eelkäija tegevuse tagajärgede likvideerimisega,» lausus Klandorf.

See, et linn on sõlminud jäätmeveolepingu erafirmaga, kes ei tee ise midagi, vaid tellib allhanke sajaprotsendiliselt linnale kuuluvalt TJT-lt, on Aasa sõnul igati seaduslik. «TJT on konsulteerinud riigi keskkonnaametiga ja meil on sealt kinnitus, et allhange on aktsepteeritav,» märkis Aas.

Jäätmelube välja andev riigi keskkonnaamet peab seda siiski ebaseaduslikus. «TJT-l ei ole jäätmeluba olmejäätmete vedamiseks Nõmmel ega Lasnamäel. Nõmmel ning Lasnamäel on õigus jäätmeid vedada BWMil, kellel on selleks kehtiv jäätmeluba. Jäätmeloa väljastamise üheks tingimuseks on kehtiv leping Tallinna linnaga,» ütles keskkonnaameti jäätmebüroo juhataja Reet Siilaberg.

Ta selgitas, et TJT võib rentida olmejäätmete veoks autosid BWMile, et see saaks neid kasutada teenuse osutamiseks vastavalt jäätmeveo loale. «Sellisel juhul ei tee TJT mitte jäätmete vedu, vaid rendib välja veovahendeid. Kui TJT soovib ise osutada jäätmeveo teenust, on tal vaja jäätmeluba korraldatud jäätmeveoks. Sellist luba ei ole võimalik nendes piirkondades saada enne, kui leping BWMiga on lõpetatud ning läbi viidud uus hange,» selgitas Siilaberg.

Tagasi üles