Raali sõnul suhtlesid nad hiljuti pakendite kaalu teemal Euroopa Alumiiniumi Assotsiatsiooniga. Viimase esindajad tõid välja, et kui teha näiteks tosin grammi kaaluv 33-sentiliitrine plekkpurk veel kergemaks, tekib probleeme taaskasutamisel.
«Purk peenestatakse taaskasutusprotsessis väikesteks tükkideks ja seejärel sorteeritakse spetsiaalsete sensorsorteritega, et eraldada alumiiniumi seast teised metalli- ja muud osised,» selgitas Eesti Pandipakendi tegevjuht. «Kui alumiiniumitükikesed läheksid veel kergemaks, siis poleks neid võimalik sorteerida.»
Pandipakendiga (taarapunkti tagastatava taaraga – toim) liitunud ettevõtjatele on seadusemuudatus Raali hinnangul ebaõiglane, kuna viimase tosina aasta jooksul on neile kehtinud senisest märksa kõrgemad nõudmised.
Liigne koormis tootjatele
Kui ilma tagatisrahata plastpakendite puhul pidi ettevõtja aktsiisist pääsemiseks koguma vähemalt 55 protsenti, siis pandimärgiga joogipudelite puhul oli sihtarv vähemalt 85 protsenti.
«Maakeeli öeldes: meie kliendid, kelle tooted on juhtumisi pandiga joogitooted, on pidanud palju kõrgematest sihtarvudest tulenevalt ka palju rohkem panustama ehk kulusid kandma, et need kõrged nõudmised täita. Seega on kuidagi väga ebaõiglane, et nüüd veel täiendavalt turule panemisel ka pakendiaktsiisi fiskaalkomponent ära korjatakse,» leidis Raal.
Võttes arvesse toote turule toomisel korjatavat pakendiaktsiisi, tekib tema sõnul olukord, kus pakendiettevõtja justkui maksab pandipakendi puhul rohkem, kui ta on turule pannud.
«Näiteks kui tagatisrahaga plastist joogipudeli tagastusprotsent on 92 protsenti, siis on ettevõte pidanud selle taseme saavutamiseks tegema kulutusi. Uue loogikaga võtab riik mainitud 10 protsenti joogi turule panemise hetkel ja kogu pakendiga seonduv kulu oleks 102 protsenti, kaunis ebaloogiline...» leidis Raal.