Endine sõjaväelennuväli
Endise Nõukogude Liidu armee poolt rajatud Kiltsi lennuväli laiub umbes 800 hektari suurusel alal. Betoonkattega rajad on 2500 meetrit pikad, lennukite tarbeks oli 28 angaari. Lennuvälja rajamist alustati 1939 ja kasutati esialgu kuni 1956. aastani, 1969. aastal see rekonstrueeriti. Nõukogude vägede lahkumise järel on lennuväli lagunenud, pärandusena on säilinud vanad lennukiangaarid, kasarmuhooned ja lennurajad.
Kiltsi lennuväli on kaitseliidu Lääne malevale kuuluv maa-ala. (allikas: puhkaeestis.com)
Projekti eestvedaja, SA Läänemaa Arenduskeskus juhataja Andres Huul jääb detailidest rääkides kidakeelseks. Seda enam, et detailid pole veel päris paigaski. Teada on see, et kui lennuamet annab konkreetsed juhised, mis on vaja kõik ära teha, siis saab ka juba hanke välja kuulutada.
«Kaitseliit on huvitatud sellest, et Kiltsi lennuväli saaks selliselt korda, et seda registrisse kanda. Konkreetseid otsuseid panustamise osas veel ei ole,» ütles kaitseliidu avalike suhete osakonna leitnant Merle Norit Postimehele.
Kuna maalapp koos lennuväljaga kuulub kaitseliidule, tähendaks selle lennuväljana taas kasutuselevõtmine, et hobilendurid vajaksid maandumiseks kaitseliidu luba.
Teoreetilised saaksid maanduda ka Boeingud
Millised lennukid võiksid tulevikus hakata kunagist sõjaväelennuvälja kasutama? Lainoja sõnul sõltub see suuresti sellest, kui suur osa lennurajast on kasutatav.
«Ühest küljest on tegu 2,5 kilomeetrit pika ja 45 meetrit laia betoonkattega rajaga, mida mõõtmete poolest võiks kasutada kasvõi Airbus 320 ja Boeing 737. Teisest küljest on tegu mahajäetud militaarlennuväljaga, mida taasiseseisvumisajast saadik pole hooldatud ning mille raja ja ruleerimisteede kandevõime on teadmata,» ütles Lainoja.