Tallinna Sadama Vanasadama masterplaani-konkursil jätkavad kolm osalejat: MMUF nime all töö esitanud Alver Arhitektid, Streamcity töö taga olnud Zaha Hadid Architects ning Tõus ja Mõõn koostajad Kavakava ja Alejandro Zaera-Polo Maider Llagune Arhitecture.
Selgusid Vanasadama masterplaani-konkursi kolm edasipääsejat
Sadam loodab juuni lõpuks valida kolme seast välja ühe partneri, kellega koos pannakse kokku lõplik visioon. Nn masterplaan ise peaks valmima sügisel.
Tallinna Sadama juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul oli konkursil osalenud büroode tase väga kõrge. «Juba kuue parema valimisega läks päris tükk aega, sest meil olid parimad tegijad Eestist ja maailmast,» ütles ta kolme edasipääsenud kavandi tutvustusel.
Alver Arhitektide kavandi MMUF kohta ütles Kalm, et selle juures hindas žürii lahenduse jõulist geomeetriat ja suuri maamärke.
«Võitjate puhul tooksime välja just nende eripalgelisust. MMUFi töös on esitatud jõuline geomeetria ja suured maamärgid. Hästi mõjub veelähedus kanalitena majade vahel jalakäijate aladel ning ojadena rohealadel. Streamcity lahendus on suurlinlik ja pakub kõige rohkem värskeid ideid. Huvitavamad detailid on veesilmad Reidi tee ääres, jalakäijate alade osaline ja sujuv tõstmine teisele tasandile. Hea terviklikkuse annab Admiraliteedibasseini ümbrusele A-ja D-terminali esistega pakutud üks ühtne linnaruum-väljak koos rohealaga. Tõus ja Mõõn töö rõhub olemasolevatele ja ajaloolistele väärtustele. Väljapaistva ideena on toodud Sadama tänava sihi avamine merele, mis annab alale avaruse.» Mahu mõttes olid kavandid Kalmu sõnul üllatavalt võrdsed, tööde teostatavuse maksumust pole sadam veel hinnanud.
Kõikides töödes oli Kalmu sõnul ka jalakäijate sild üle Admiraliteedi basseini kanali. «Näeme seda Admiraliteedi kanalit kui üht pärli, mida tahame sellisena hoida,» sõnas ta.
Konkursi žüriisse kuuluvad Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm, Tallinna Sadama infrastruktuuri arendusosakonna juhataja Hele-Mai Metsal, Tallinna peaarhitekt Endrik Mänd, Eesti Arhitektide Liidu aseesimees Peeter Pere ja liige Ülar Mark.
Valiku tegemisel hindas žürii tööde vastavust võistlusülesandele. Muu hulgas vaadati ideede sobivust ümbritsevasse keskkonda ning sadama ja linna ühendamise läbimõeldust, ideelahenduse värskust ja innovaatilisust, aga ka lahenduse teostatavust. Kolme välja valitud arhitektuuribürooga töötavad nii Tallinna Sadam kui ka žüriiliikmed konsultantidena detailsemalt edasi, võttes aluseks nende esitatud esmased nägemused ala tulevikust ning kaasates sinna parimaid ettepanekuid ka teistelt ideekonkursil osalenud töödest. Protsessi lõppfaasis sõlmib sadam lepingu kõige tugevama võistlustöö tegijaga, kellega koostöös valmib 2017. aasta lõpuks projekt Masterplaan 2030.
Tallinna Sadam kuulutas 2016. aastal välja Vanasadama arendusplaani ehk Masterplaani 2030 ideekonkursi eesmärgiga leida pikaajaline terviklahendus, mis on aluseks sadamaala kinnisvaraarenduste ning linnalise ja avaliku ruumi ühendamiseks sadama funktsioonidega. Tallinna Sadamal on plaanis tuua sadamafunktsioonide kõrvale Vanasadamasse rohkem linnalist arendust ning muuta piirkond kergesti läbitavaks ja atraktiivseks linnaruumiks.