Kalamajas asuvas Lennusadamas käivad eelmise sajandi algul püstitatud vesilennukite angaaride renoveerimistööd alles täie hooga, kuid juulis toimuvateks merepäevadeks peab kõik sellises seisus olema, et unikaalses rajatises saab ka kontserti kuulata.
Merepäevade ajal kõlab vesilennukite angaarides muusika
Helilooja Helena Tulve kirjutab just merepäevadeks heliteose, mis hakkab renoveeritud vesilennukite angaarides kõlama.
Meremuuseumi direktor Urmas Dresen ei osanud täna öelda, milliseks kujuneb angaaride akustika pärast renoveerimistööde lõppu. Varem võis aga tühjalt seisvas rajatises nautida lausa müstilist kaja, mida kuskil mujal Tallinnas, aga ilmselt ka kogu Eestis kuulda pole.
Vesilennukite angaaride kaks kuplit on seestpoolt juba uue kuue saanud. Kui vaatajale võib jääda mulje, et kumer lagi on kuidagi imelikult laiguline, siis Dreseni sõnul selliseks lagi ka jääb, sest see on arhitektide taotlus.
Ta lisas, et praegu on ehituse peatöövõtja, Nordeconi töömeestel käsil viimase merepoolse kupli renoveerimine. Kesktalvel suurte külmadega tööd takerdusid, sest siis ei olnud lihtsalt võimalik kvaliteetset betoonitööd teha.
«Kõige tähtsam siin ongi see, et töö peab olema ülikvaliteetne,» mainis Dresen. «Asi on selles, et kui tulevased külastajad siin seisavad või ringi käivad, siis nende pea kohal on tonnide viisi eksponaate, mistõttu kõik peab olema ülikindel. Näiteks tuleb siia kahurite lava, kuhu paigutame rohkem kui kakskümmend muuseumis olevat vana meresuurtükki.»
Praegu valatakse angaaride sisemuses ainsa uusehituse seinu. Sinna tuleb ka kohvik, kus istudes saavad külastajad kogu ekspositsiooni nautida. Samasse ehitatakse tavaline ja invalift. Rajatisse tuleb ka 30 meetri pikkuna akvaarium, mis tõenäoliselt on Eesti suurim. Seal hakkavad elama ainult Eesti veekogude kalad.
Dresen mainis, et enne talvekülmade saabumist jäi pooleli angaaride kuplite soojustamine väljastpoolt, kuna neid töid saab teha vaid siis, kui väljas on sooja rohkem kui viis kraadi. Seetõttu lõpetab ehitaja soojustustööd kohe, kui ilmad paremaks lähevad.
«Kogu põhiline ehituslik osa – kuplid, betooni renoveerimine, põrandad ja muu selline lõpetatakse merepäevadeks juulis,» ütles Dresen. «Ka ümbrus tehakse selleks ajaks korda ning allveelaev Lembit on kohal. Lõplikult saab aga kogu ekspositsioon paika sügisel.»
Nordeconi juhatuse esimehe Jaano Vinki sõnul tuli tööde käigus ette palju üllatusi. Eriti keeruline oli oli nurgatornide renoveerimine, sest need olid hullemas seisus kui arvati. Ka pragusid kuplites tuli esilagsetest oletustest rohkem ette. Ümber angaaride olev survevöö võetakse praegu jupphaalval lahti, mis võtab samuti palju aega. Seetõttu ongi tähtajad edasi nihkunud. Oma osa mängis ka külm talv, mil kõiki töid ei saanud teha.
«Need tööd, kus palju üllatusi ette tuli, on nüüd põhiliselt möödas ning paari-kolme nädala pärast võtame viimased tellingud maha ja siis saab juba lihtsamalt ja prognoositavalt edasi minna,» ütles Vink. «Ükski merepäevade ja kultuuripealinna Tallinn 2011 ettevõtmise toimumine küll löögi all ei tohiks olla.»
Lennusadama ekspositsiooni juht Ott Sarapuu näitas angaaride kõige merepoolsema kupli all 28 meetri kõrgusel, kuidas betooni renoveerimine käib. Esmalt puhastatakse kuppel vanast sodist ning paigaldatakse sinna uus armatuur ehk metallvõrk, mille peale pritsitakse kvaliteetne torkreetkrohv. Sisuliselt tehakse vana kupli alla uus kuppel, mis hoiab vana üleval. See on Sarapuu sõnul suuri oskusi nõudev töö.
Esialgse plaani järgi lähevad vesilennukite angaaride renoveerimistööd maksma 111 miljonit krooni ehk seitse miljonit eurot, millele lisandub ligi 30 miljonit krooni ehk ligi kaks miljonit eurot ekspositsiooni korrastamiseks ja paigaldamiseks. Ajaloolise allveelaeva Lembit veest väljatõstmine ning angaaridesse vedamine algab tõenäoliselt aprillis. Praegu tehakse selleks ettevalmistusi.