Veel näiteid. Rahvakultuuri Keskus haldab kokku 13 toetusprogrammi, nende seas seitset kultuuriruumi programmi, mis on suunatud just regioonidesse, näiteks Setomaa või Vana-Võrumaa toetuseks. Kas toetuste hindamise ja jagamise koosolekuid peab tingimata korraldama Tallinnast?
Info jagamine, andmebaaside haldamine ja vaimse pärandi nimistu pidamine pole samuti pealinna eksklusiivne õigus. Sedagi saab edukalt teha mujal – ja Rahvakultuuri Keskus ei ole seda ümber lükanud. Kõike seda võib teha näiteks Viljandis. Või muudes maakonnakeskustes, näiteks Paides. Kultuuriministeerium on valmis seda analüüsima.
Asutuse ümberkolimine puudutab inimesi isiklikult
See on mõistetav. Olen ise pidanud töö tõttu neli korda kolima, mis pole lihtne. Ometi on see igaühe valik. Kedagi ei viida kuhugi vägisi.
Keskendugem siis peamisele. Püüelgem selle suunas, et protsess kulgeks võimalikult sujuvalt ning valdkond selleks võidaks; et tegevused laieneksid üle riigi ühtlasemalt. Jääda aga umbmääraselt lootma valitsuse vahetumisele, uuele Riigikogu koosseisule või kestvale segadusele ei ole kindlasti arukas.
Mis on alternatiiv? Kas jäämegi toetama mõtteviisi, et oluline on tagada hea transpordiühendus – pealinnaga?
Kas kanname endas arusaama, et kompetentsed inimesed elavad – peamiselt siiski Tallinnas? Kas me ei solva sellega pealinnast väljaspool elavaid inimesi, kes töö tõttu küllalt pikki vahemaid peavad läbima – igapäevaselt?
Kultuuriministeerium on tänulik kõigile, kes pidasid vajalikuks osaleda 5. aprillil toimunud kohtumisel. Ümberkorraldused annavad meile kõigile võimaluse seniseid tegevusi uuesti mõtestada ning Rahvakultuuri Keskuse võimekust tugevdada. Keegi ei arva, et ühe riigiasutuste pealinnast väljaviimine on võluvits ja õnne valem, kuid regionaalse ebavõrdsuse kaotamisel on see oluline samm, mis tuleb astuda vastutustundlikult üheskoos.