Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Võitlus Tesla tehase nimel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Esimesena Eestis Tesla S elektriauto omanikuks saanud Mario Kadastik leiab, et Tesla gigatehase nimel peaksime loobuma põlevkivienergia kasutamisest.
Esimesena Eestis Tesla S elektriauto omanikuks saanud Mario Kadastik leiab, et Tesla gigatehase nimel peaksime loobuma põlevkivienergia kasutamisest. Foto: Sander Ilvest

Elektriautode tootja Tesla teatas eelmisel aastal, et nad plaanivad uue tehase Euroopasse rajada. Pärast seda on lahti läinud võidujooks, kus riigid üritavad end reklaamida uue tootmistehase jaoks parima võimaliku asukohana.

Üleskutseid on teinud näiteks Prantsusmaa, Soome ja Leedu, nüüd on nendega liitunud ka Eesti. Tesla meile meelitamise kampaania eestvedaja on Pakri Teadus- ja Tööstuspark, mille juht Enn Laansoo jr peab selle toomist Paldiskisse vägagi võimalikuks.

Tema sõnul oleks Eestis tehasele väga sobiv geograafiline ja logistiline asukoht, piirkonnas on olemas kõik vajalikud toormaterjalid, asjaajamine on kiire ja professionaalne. Lisaks võiksid Pakri poolsaarele rajatavad tehased energiat saada oma energiavõrgust, mis annab võimaluse energiahinda täielikult kontrollida.

Laansoo sõnul tegutseb Tesla valdkonnas, millele Pakri Teadus- ja Tööstuspark on keskendunud juba kümme aastat. «Läbi eduka kampaania tahame võita ka teiste rohetehnoloogia valdkonna tootmisettevõtete tähelepanu ning meelitada neid Pakrisse,» rääkis ta. «On hea, kui meie kampaania tulemusel tulevad siia uued ettevõtted, kuid kõik võidavad ka sellest, kui nad tulevad mõnda teise Eesti piirkonda.»

Eesti sõnum Teslale on see, et kui Tesla oleks riik, siis oleks ta tõenäoliselt Eesti. Laansoo hinnangul on Eestile iseloomulik Tesla asutajatega sarnane innovatsioonimeelsus ja probleemide lahendamise viis. «Koostööst võidaksid mõlemad,» ütles ta.

Laansoo sõnul on Eesti elektriautode suhtes üks maailma sõbralikumaid riike, kuna kogu maa on kaetud laadimisvõrguga ja seadustatud on isejuhtivad autod.

Kampaania tähtsaim osa on veebis levitatav video, mis tutvustab Eestit eduka tehnoloogiariigina, kus asjaajamine on kiire ja lihtne.

Laansoo ütles, et järgmisena esitavad nad pöördumise otse Teslale ja otsivad võimalust ettevõtte esindajatega kohtuda. «Me ei ole nendega kohtunud, kuid siin ongi huvitav fakt, et tegemist on kampaaniaga, kus keegi täpselt ei tea, mida Tesla otsib. Riigid üritavad tähelepanu võita erinevate trikkide ja videotega,» rääkis ta.

Eesti kampaanias kasutatakse Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) välja töötatud brändi tööriistu, seda rahastavad võrdsetes osades Pakri Teadus- ja Tööstuspark ning EAS Kinnisvara- ja Energiaklastri (KEN) kaudu. Kampaania partnerina lööb kaasa ka Tallinna Teaduspark Tehnopol.

EASi juhi Alo Ivaski sõnul käib välisinvesteeringute meelitamiseks riikide vahel kõva võistlus ja meil tuleb siin kaasa lüüa. «Oleks ju kahju, kui Tesla tehase saaks mõni naaberriik ja meie isegi ei pingutanud selle nimel. Peame selliseid võimaluseaknaid kasutama,» kinnitas ta.

Ivask lisas, et akutehaselaadne investeering looks sobiva pinnase ning oleks hea eeskuju ja näide teistelegi investoritele, kes siia tulla tahavad. «See oleks väga kõva maamärk. Aga isegi kui see ei õnnestu, võib see meid viia teiste ja kolmandate võimalusteni, mida me praegu veel ei tea,» lausus ta.

Ivask tõi välja, et Pakri tehnopargi algatatud kampaania on esimene kord, kui EASi loodud Eesti brändi tööriistakasti kasutatakse nii suures mahus.

Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Urve Palo ütles, et Pakri sobib Teslale hästi, kuna seal on olemas korralikud sadamad, raudteeühendus, energiatootmise võimekus, pealegi on Paldiski kant ent tööstuspiirkonnana sisse töötanud.

«Kõige keerulisem saab olema tööjõu küsimuse lahendamine, sest ilmselt vajab tehas sadu insenere, kes täna just tööta ei istu,» märkis ta, lisades, et siin võib abiks olla ka «Work in Estonia» programm, mis aitab vajadusel puudu oleva tööjõu välisriikidest siia tuua.

Ministri sõnul on Paldiski linnal võimalik taotleda toetust üürielamu rajamiseks, et tagada töötajatele kvaliteetne elamispind.

Kõige silmapaistvama kampaania Tesla tähelepanu võitmiseks on teinud ilmselt Leedu. Selle tarvis ehitasid 40 leedulast arvutimängu Minecraft baasil Tesla virtuaaltehase ja tegid sellest video. Eesmärk oli saata Tesla tegevjuhile Elon Muskile sõnum, et Leedus leidub palju kõrgelt kvalifitseeritud töökäsi ja see oleks hea koht uue tehase rajamiseks.

Leedul õnnestuski Tesla tähelepanu köita, kuna autotootja kirjutas seepeale Twitteris, et «Lithuania knows the way to our heart» («Leedu teab teed meie südamesse» – toim).

Leedu majandusminister Mindaugas Sinkevičius ütles, et Minecrafti-kampaania oli alles algus ja riik jätkab pingutamist, et Tesla tehase just neile ehitaks.

Tesla meelitamise kampaaniaid on läbi viinud ka Prantsusmaa ja Soome.

Lisalugu

Gigatehase saamine eeldab meeletut tööd

Eestis esimesena Tesla elektriauto omanikuks saanud Mario Kadastiku sõnul eeldaks gigatehase Eestisse toomine tohutut poliitilise mõttelaadi muutust, millest esimene samm on täielik loobumine põlevkivienergiast.

«Kuna Tesla jaoks on väga oluline taastuvatest allikatest pärit elektrienergia, ja see on ka nende üks tingimus, siis võib meile saatuslikuks saada just põlevkivi kasutamine,» ütles Tesla-ekspert.

«Kui tahame saada suuri välisinvesteeringuid, tuleb põlevkivist lahti saada. Oleme sellega must plekk Euroopa kaardil ja seda vaadatakse üha enam. Kuna taastuvad energiaallikad pole enam kallimad, kukub pikas plaanis ära ka põhjus, miks neid ei peaks kasutama,» märkis ta.

Eestlaste algatatud Tesla meelitamise kampaania kohta ütles Kadastik, et kui ei ürita, siis pole võimalik ka midagi saavutada. Samas on tema sõnul selge ka see, et gigatehase saamine eeldab meeletut tööd kõige kõrgemal tasemel.

«See, kuidas näiteks Ameerika Ühendriikides sai Tesla esimese gigatehase endale Nevada [osariik], oli väga suur poliitiline lobitöö, mis eeldab paindlikkust maksude ja infrastruktuuri ja kõige muu koha pealt,» rääkis Kadastik.

Tema sõnul peaks Eesti küsima, mis on meie eelised ja milliseid samme oleksime üldse võimelised astuma, et Tesla siia meelitada.

«Konkurents on suur ja selge see, et Teslale tuleb tõenäoliselt palju vastu tulla ja võimalikult hea pakkumine teha. Tesla oskab väga hästi riigid omavahel kaklema panna ja endale parimaid tingimusi välja kaubelda,» rääkis Kadastik.

«See on sellisel tasemel mäng, kus peab riiklikul tasemel erandkorras seadusi vastu võtma, et Tesla siia tuleks. Samas pikas perspektiivis on see Eestile väga kasulik,» lisas ta. Lennart Ruuda

Tagasi üles