Viimase poole aasta jooksul on ARKi eksamineerijad täheldanud, et juhiloa taotlejad on hakanud teooriaeksamist pettusega läbisaamise eesmärgil kasutama elektroonikat, mille vahendusel öeldakse neile ette õiged vastused.
Juhiloa taotlejad püüavad teooriaeksamit teha etteütleja abil
Kõige enam üritatakse eksamit sooritada, kasutades väiksemõõdulist kaamerasilma ning heli vastuvõtjat, teatab autoregistri keskus. Sel juhul asub hoone vahetus läheduses tehnikaga varustatud inimene, kes üritab õigeid vastuseid ette öelda.
Jätkuvalt üritatakse saata enda asemel eksamit tegema keegi teine.
Keskus juhib tähelepanu sellele, et pettus võrdub läbikukkumisega ning halvemal juhul ka politseile avalduse esitamisega. Eksamineerijad on kogenud silmaga ning kui pettust kohe ei avastata, siis tagantjärele saab eksameid videopildis analüüsida.
B-kategooria sõidu- ja teooriaeksami läbisaamise protsent on viimase viie aasta jooksul olnud stabiilselt languses, olles praeguseks jõudnud vastavalt 66. ja 55. protsendi piirimaile. Läbi aastate on sõidueksami tulemused igal aastal protsendi või paari võrra langenud ning tendents ei paista muutuvat.
Liikluses hukkub nädalas mitmeid inimesi, kuid sellele vaatamata suhtutakse sageli sõiduki juhtimisse väga kergekäeliselt. Eksamitele tulevad nõrgalt ettevalmistatud noored, kes soovivad saada juhtimisõigust kiiresti ja selleks vajalikke teadmisi ja oskusi omamata.
ARKi hinnangul on kõige suuremaks probleemiks loa taotlejate suhtumine eksamitesse. Eksamit võetakse kui miskit, mis tuleb kaelast ära saada.
«Tegelikult on tegemist hinnanguga, mis näitab, kas isik on valmis liikluses osalema või mitte,» kinnitab keskus. Eksamiks omandatud teadmised ja oskused peavad säilima kogu elu.