«Me räägime karastusjookidest tollitariifi kontekstis,» selgitas rahandusministeeriumi asekantsler Dmitri Jegorov. Selle järgi pole suhkrumaksust pääsu magustatud piimajoogil (nt kakaopiim – toim), küll aga pääseb sellest magustatud keefir, kuigi 100 ml kohta on selles üle kaheksa grammi suhkrut, sest tollidefinitsiooni järgi on nii joogijogurt kui ka keefir toiduained, mitte joogid. «Tegemist on keerulise olukorraga,» tunnistas ametnik.
Milliseid jooke suhkrumaksuga täpselt maksustatakse, pannakse asekantsleri sõnul paika seaduse lisas. «Üks asi on see, mida valitsus ja riigikogu tahavad sinna panna, aga me peame arvestama, et Euroopa Liidus on väga tugevad riigiabi reeglid,» sõnas Jegorov. Ta lisas, et seetõttu peab Eesti suhkrumaksu kehtestades jälgima, kas rikutakse n-ö asendustoodete konkurentsi olukorda või mitte.
Mahla ähvardab maksustamine
«Me oleme analüüsinud (ilma lisatud suhkruga – toim) mahlaga seonduvat ja me ei leia ühtegi objektiivset alust öelda, et mahlad ei ole asendustoode karastusjookidele,» rääkis Jegorov. Seega ähvardab suhkrumaks ka mahlu. Kui aga poliitilise otsuse kohaselt mahlu maksustada ei taheta, siis tuleb taotleda Euroopa Komisjonilt erandit. «Kui me seda ei tee, siis on Euroopa Komisjonil väga lihtne öelda, et soosite mahlu ja karistate karastusjooke ning tegu on riigiabiga,» rääkis Jegorov. Selle olukorra vältimiseks peab Eesti esitama taotluse ning ära põhjendama, miks on tegu erinevate toodetega. «Me teame, et Taani ja mõni teine riik on suhkrumaksust loobunud ja üheks põhjuseks on riigiabi keerulisus,» tunnistas Jegorov. Ta lisas, et riigid ise otsustavad, kas nad on võimelised ja tahavad erisuse taotlust ette võtta või mitte.