Mida arvate OECD raportis olevast ettepanekust, mille kohaselt tuleks sunniviisilise kohalike omavalitsuste liitmise asemel soodustada koostööd nende vahel?
Lausa ülivõrdeid tahaks kasutada, kui lugeda OECD raportis tehtud ettepanekud meie kohaliku omavalitsuse valdkonnas. Seda eriti valimiste-eelselt taas sagedamini kõlanud selliste kummaliste hüüatuste taustal nagu «ilmtingimata on Eestis vaja haldusreformi!», «näete, Läti tegi ära» vms. Seejuures ei selgitata vähimalgi määral, mida meil haldusreformi all silmas peetakse.
Isegi, kui ekslikult käsitletakse haldusreformi üksnes haldusterritoriaalse reformi sünonüümina, jääb arusaamatuks, mida peetakse eesmärgiks. Kas valdade arv peaks vähenema näiteks umbes kahekordselt (siseministeeriumi 2000. aastate alguse kava) või peakski meil olema üksnes maakondade jagu kohaliku omavalitsuse üksusi või …? Kuna sellest pole aru saada, siis ongi jäänud mulje, et ütlejate/kirjutajate jaoks on eesmärk haldusreform ükskõik mis kujul ja on tähtsusetu, mis pärast suuri muudatusi saama hakkab.
Kas võib öelda, et katsed valdu vabatahtlikkuse alusel on seni liiva jooksnud?
Olen seda meelt, et meie kohalike omavalitsuste territoriaalne alus vajab korrastamist ja ebaratsionaalseid üksusi (sh rõngasvaldu) on jätkuvalt palju. Aga selge liialdamine on väita, et senine vabatahtlik ühinemine pole tulemusi andnud. Taasiseseisvumisjärgne esimene vabatahtlik ühinemine toimus 1996. aastal (Pärnu-Jaagupi ja Halinga) ning seejärel on kokku 51 valda või linna ühinenud 22 vallaks. Olen arvamusel, et igati tuleb soodustada kohaliku omavalitsuse üksuste koostööd, mis võib viia ka vabatahtliku liitumiseni.