Kes need koostööpiirkonnad sel juhul peaks paika panema?
See peaks toimuma väga tugevas kohalike omavalitsuste ja riigi koostöös. Täna on kohalikud omavalitsused omavahel konkurendid. Kui ühe valla lapsed käivad teise valla koolis, siis üks vald maksab teisele. Kui konkurentsitingimusi natuke maha võtta ja panna motivaatoreid koostööks asemele, siis ongi olukord teine.
Palun selgitage lähemalt ka OECD raportis olevat kohaliku tulumaksu ideed.
See oli üks näide, mida on võimalik kaaluda, et kohaliku omavalitsuse tulubaasi oleks omavalitsustel endil võimalik suurendada. Nad ei ütle, et see on ainuke võimalus. Nad on lihtsalt öelnud, et riik peab mõtlema sellele, et omavalitsustel oleks võimalus neid ülesandeid oma algatustega rohkem täita. Selleks tuleks erinevad maksuviisid läbi kaaluda.
Selle, kui diferentseeritud maksumäär erinevate omavalitsuste puhul oleks, reglementeeriks siiski kesktasand?
Ma ei hakkaks nii konkreetselt kommenteerima. See on maksupoliitiline debatt ja siin on võimalikud erinevad variandid.
OECD on öelnud, et tuleb vaadata ka omavalitsuste võimekust. Omavalitsused saaks jaotada ka gruppidesse: näiteks me ei saa eeldada Tallinna linnalt ja Piirissaare vallalt ühesugust võimekust. See ei tähenda seda, et Piirissaare vallalt võetakse ära kohustus mingit teenust osutada. Aga kui ta on madalama võimekuse grupi omavalitsus, siis tal tekib kohustus teha koostööd teise omavalitsusega.
Millised on järgmised sammud OECD raportiga?
Järgmised sammud on juba ette valmistatud. Kantslerid on moodustanud mitmed töörühmad, et need põhjalikud soovitused läbi töötada. Tuleb ette valmistada, kuidas neid muudatusi ellu viia ja siis see kava ka esitada valitsusele.
Ilmselt jõuab midagi selle raporti ideedest ka koalitsioonileppesse?
Ma väga loodan, et jõuab. Kindlasti on koalitsioonileppe koostajatel võimalik olnud neid materjale vaadata.