Võimalikud edasised rahastamisvariandid
■ rahastamine hakkab toimuma riigieelarvest;
■ rahastamine hakkab toimuma töötuskindlustuse rahast;
■ rahastamine hakkab toimuma mõlema eeltoodud variandi kombinatsioonis
Sotsiaalministeeriumi suhtes kriitiline riigikontroll toob positiivsena välja, et kuigi praegu puudub riigil plaan, kuidas hakatakse töövõime toetamise süsteemi alates 2021. aastast rahastama, on ministeerium töötanud välja finantsmudeli, mis võimaldab senisest süsteemsemalt seirata reformi kulgu ning ka selle mõju riigieelarvele.
Rahandusministeeriumist öeldi, et valdkondade rahastamist puudutavad otsused teeb valitsus kollektiivselt. Riigi eelarvepoliitika põhisuunad ning nende elluviimiseks planeeritav raha pannakse paika neljaks aastaks koostatavas riigi eelarvestrateegias. «Järgmise, aastate 2018–2021 riigi eelarvestrateegia kinnitab valitsus hiljemalt kaheksa kuud enne järgmise eelarveaasta algust ehk aprilli lõpuks,» ütles rahandusministeeriumi pressiesindaja Ott Heinapuu.
Loodetud kokkuhoiu asemel lisakulud
Kindlustunde puudumine süsteemi rahalise jätkusuutlikkuse suhtes võib tööandjate esindusorganisatsioonide hinnangul muu hulgas mõjutada ka töövõimekaoga töötajaskonna värbamist. «Tööandjad ei soovi üldjuhul töötajate värbamisse panustada, kui riigi toe ulatus tulevikus ei ole selge,» seisab auditis. Ka tööandjate keskliidu juhi Toomas Tamsare sõnul on üks murekohti reformi jätkusuutlikkus, sest see viiakse ellu, kasutades euroliidu raha. «Aga vajadus ressursside järele ei kao ka pärast reformi käivitamist,» kinnitas Tamsar.
Töövõimepoliitika juhi Arne Kailase kinnitusel on töötukassal on olnud piisavalt vahendeid puudega inimeste toetamiseks ka enne töövõimesüsteemi ümberkorraldamist. «Seega ei ole alust karta, et nende vahendite (raha – toim) vähesuse tõttu pärast aastat 2021 töötavad vähenenud töövõimega inimesed vajalike abivahendite või muu toeta jääksid,» kinnitas Kailas.