Päevatoimetaja:
Sven Randlaid
+372 666 2387

Auto hakkab ise abi kutsuma (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Häirekeskuse peadirektor Janek Laev ja siseminister Andres Anvelt.
Häirekeskuse peadirektor Janek Laev ja siseminister Andres Anvelt. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Juba tänavu peaks hakkama toimima süsteem, kus avariisse sattunud auto võtab ise automaatselt ühendust häirekeskusega ning kutsub abi sõidukis viibijatele, kelle seisund võib olla nii raske, et nad seda ise teha ei suuda.

Siseminister Andres Anvelt ja häirekeskuse peadirektor Janek Laev kinnitasid, et eeloleval sügisel peaks Eestis hakkama toimima eCall ehk süsteem, kus õnnetusse sattunud sõiduk saadab häirekeskusele automaatse teate.

«Satelliidi kaudu toimiv süsteem aitab päästa inimelusid liikluses, kus meil on probleeme,» lausus Laev.

Väga lihtsustatult toimib süsteem nii, et pärast avariid tuvastab GPS sõiduki asukoha ning see edastatakse automaatselt häirekeskuse geoinfosüsteemile. «Häirekeskus teeb oma tööd ja aktiveerib abi andmise. Tegelikkuses on süsteem muidugi märksa keerukam, aga üldpõhimõte on selline,» kirjeldas häirekeskuse peadirektor.

«Avarii puhul võib minna nii, et juht ja kaasreisijad ei pruugi enam olla teadvusel. Nad ei pruugi olla võimelised hädaabikõnet tegema. Õnnetus võib juhtuda üksildases kohas, kus pole pealtnägijaid, kes nende eest selle kõne teeksid. Siin tulebki mängu eCall. Meil on olnud juhtumeid, kus inimesed leitakse kahjuks hommikul varavalges surnuna. Avarii on ilmselt aset leidnud öösel, aga me ei ole saanud inimesi abistada, sest me ei ole õnnetusest teada saanud,» rääkis Laev.

Ta lisas, et avariisse sattunud sõiduki saadetud signaal annab päästjatele küllaltki detailset ja olulist infot. «Meile saadetakse näiteks auto VIN-kood, sõiduki tüüp, kas on tegemist veoki, bussi või tavalise sõiduautoga. Me saame teada ka kütuse liigi, millega auto sõidab. See aitab meil jällegi oma tööd paremini teha,» ütles Laev. Ta on veendunud, et eCall päästab tulevikus liikluses nii mõnegi inimelu.

Ka Anvelt on eCalli vajalikkuses veendunud. «eCall ei hakka võib-olla kohe väga suurt kasu tooma. See puudutab eeskätt uusi autosid ja neid inimesi, kes selle oma sõidukitesse paigaldada lasevad,» lausus siseminister

Samuti võtab häirekeskus selle aasta esimeses pooles kasutusele häirekeskuse, siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskuse ning politsei- ja piirivalveameti (PPA) koostöös loodud hädaabiteadete menetlemise ühise infosüsteemi. Seni on päästekorraldaja pidanud sisestama kiirabi ja pääste hädaabiteated ühte ja politsei hädaabiteated teise infosüsteemi. Geoinfosüsteemi digikaart hakkab lisaks kiirabi ja pääste ressursile näitama ka politseipatrulle ning nende kiireimat kohalejõudmise teekonda.

Tagasi üles