Sel aastal on juhtunud juba mitu sellist õnnetust, kus Tallinna linnaliinibuss kaotab sõidu ajal ratta, viimane neist leidis aset teisipäeva hilisõhtul.
Järjekordsel Tallinna linnaliinibussil tuli ratas alt (2)
Aasta alguses, 5. jaanuari õhtul tuli linnaliinibussil ratas alt ära Lasnamäel lumisel Laagna teel. Reisijaid tol hetkel bussis ei olnud.
Enamasti juhtuvadki Tallinna busside «rattaõnnetused» talvisel ajal, kui lumi on äsja maha tulnud ja seda pole jõutud veel tänavatelt koristada. «Siis tekivad tänavatele lumemügarikud ja libedus, mistõttu bussirattad, eriti tagumised vedavad rattad, saavad rohkem raputada,» selgitas Tallinna Linnatranspordi ASi avalike suhete spetsialist Urmas Tooming. «See on üks põhjus, miks mõned detailid võivad puruneda ja ratas alt ära tulla.»
Teise põhjusena nimetas ta ootamatuid tehnilisi rikkeid. «Näiteks tulevad ratta kinnitusmutrid ebatasasel teel sõites lahti,» märkis Tooming.
Arvatavasti tehnilistel põhjustel juhtuski selline õnnetus ka teisipäeval, 31. jaanuari hilisõhtul, kui Mustamäel Vilde tee ja Ehitajate tee ristmikul tuli ratas alt bussil number 27. Bussijuhi sõnul veeres ratas umbes paarikümne meetri kaugusele. Bussis olid ka mõned reisijad, kuid keegi neist õnneks viga ei saanud. Tehnilise probleemi tegelik põhjus on veel selgitamisel.
Suhtlusvõrgustiku Facebooki grupis «Märgatud Tallinnas» jagati teel seisvast bussist ka pilti. Juhtunut pealt näinud inimene märkis, et liinibussil tuli ära üks tagumistest ratastest, mis veeres vastu eemal olnud auto tagumist stanget.
Kui õnnetuse tagajärjel saab mõni teine sõiduk kannatada, siis selle katab bussidel olev kohustuslik liikluskindlustus.
Tooming märkis, et selliseid õnnetusi, kus bussil sõidu ajal ratas alt tuleb, juhtub aastas keskmiselt kolm kuni neli korda ja seda on juhtunud nii siis, kui buss on sõitnud tühjalt kui ka siis, kui peal on olnud reisijad. Inimesed ei ole aga niisugustes õnnetustes Toomingu kinnitusel viga saanud.
Kõik Tallinna Linnatranspordi ASi bussid läbivad sõltuvalt vanusest üks või kaks korda aastas põhjaliku tehnoülevaatuse. Ent bussijuhid peavad ka iga kord enne liinile minekut veenduma, et buss on sõidukorras ehk kütus paagis, tuled põlevad, rattad korralikult kinnitatud, uksed töötavad jne.
Küsimusele, kas rattad võivad alt veereda põhjustel, et buss pole sõidukorras või on ehk mehaanik oma tööd hooletult teinud, vastas Tooming: «See on välistatud, et mittetöökorras buss liinile läheb.»
Ta lisas, et kui bussijuht sõiduki üle vaatab ja selgub, et sel on midagi viga, siis liinile minna ei tohi.
Poldid korralikult kinnitamata
Seda, et bussil ratas alt tuleb, on juhtunud muidugi ka mujal Eestis ja ka reisibussidega. Näiteks kaotas mullu novembris reisijaid vedanud MK Autobuss ASi liinibuss Tallinna-Narva maanteel sõidu ajal kaks tagumist vasakpoolset topeltratast. Õnnelikult lõppenud õnnetuses keegi viga ei saanud.
MK Autobussi veokorraldaja Tair Teder ütles toona Postimehele, et bussijuhi sõnul hakkas ta umbes viis-kuus kilomeetrit varem tundma nõrka vibratsiooni. Järsku läks vibratsioon tugevamaks ja juht võttis hoo maha, et peatuda ja asja uurida. Teder lisas, et tegu on üsna kummalise juhtumiga, kuna rattaid hoiab kinni palju mutreid, mis pidid kõik korraga lahti tulema.
Rattad on alt ära tulnud ka lapsi vedavatel bussidel. Järva Teataja kirjutas 2010. aasta detsembris, kuidas Koigi vallas lapsi kooli sõidutanud buss kaotas sõidu ajal kaks tagumist ratast. Bussijuht pidas õnnetuse põhjuseks kehva teed, mis masinat raputab. 2011. aasta oktoobris tuli lapsi Rakvere teatrisse vedaval M.K.Reis-X väikebussil sõidu ajal ära tagumine vasak ratas, kirjutas toona Virumaa Teataja. Bussijuhi väitel oli ta hiljaaegu käinud rehve vahetamas ja ilmselt jäi üks ratas lahti. Kummaski õnnetuses keegi viga ei saanud.
Politsei- ja piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Kalmer Tikerpe kommenteeris selliseid juhtumeid üldisemalt, rääkides kõigist sõidukitest. «Juhtumid, kus sõidukitel ratas sõidu ajal ära tuleb, leiavad enamjaolt aset nn rehvivahetuse kõrgajal ja selle järgselt ehk tegemist on valdavalt hooajalise probleemiga ning põhjuseks ennekõike korralikult kinnitamata poldid,» märkis ta.
Juhul, kui liiklusõnnetuse käigus keegi viga ei saa ja ka ümbritsev vara jääb kahjustamata, siis politsei ei sekku. Vastasel juhul alustab politsei menetlust.
Tavapärase järelevalve käigus kontrollib politsei sõidukite rehvide seisukorda visuaalselt. Kui vaatluse käigus on näha, et sõidukil on üks või mitu rattapolti puudu, siis loetakse seda eriti ohtlikuks veaks. Kuna seaduse järgi ei tohi sellise sõidukiga liigelda, kõrvaldatakse juht roolist ja politsei võib algatada väärteomenetluse.
Nii politsei kui ka rehvispetsialistid soovitavad umbes nädal peale rehvivahetust oma sõiduvahendi rattapoldid üle kontrollida ja vajadusel need ka üle pingutada.