Peili hinnangul on tegu läbimõeldud süsteemiga, mis tagab enamiku taara jõudmise kordus- või taaskasutusse. Kui taaraautomaadid hakkaksid vastu võtma Lätist pärit taarat, siis satuks süsteem Peili sõnul tugeva rahalise surve alla, sest tootjad ja maaletoojad maksavad panti ja käitlustasu vaid Eestis turule pandud pakendite eest.
«Kauplused on kohustatud taara kokku koguma, kas käsitsi või taaraautomaadi abil. Tekitama pinna, palkama tööjõu, ostma/rentima taaraautomaadid, tagama pinna koristuse ja heakorra, masina puhastuse, turvalisuse ja muud kulud. Samuti tagama lao, kus tühje purke ja pudeleid hoida, kuni need ära veetakse. See kõik on kaupmehele puhas kulu, mida ta katab Eesti Pandipakendilt saadavast hüvitisest,» rääkis Peili.
Ta toonitas, et joogipakendite tagasivõtt ei ole kasumi teenimise koht, vaid otsene kulu, mis tuleneb pakendiseaduses sätestatud kohustustest.
Tänaseks on Peili sõnul aga reaalsus, et seoses lahja alkoholi aktsiiside tõusuga Lätist ostetud pakendite osakaal tõenäoliselt sel ja järgneval aastal oluliselt suureneb ning pandisüsteem ei saa nende koguste kokkukogumist, ladustamist, transporti, taaskasutust ja sellega kaasnevat kinni maksta.
«Me suudaksime kuluna sisse võtta ja ise kinni maksta ehk mõne miljoni ühiku aastas, aga piirikaubanduse kaudu tuli eelmisel aastal Eestisse juba 20 miljonit purki ja pudelit,» sõnas Peili.
Mida aga teha Lätist pärit taaraga, mida tagastada ei saa. «Tervikvaates on kujunenud olukorra autoriks riik ja tavapäraselt ei tee riigid olulisi otsuseid ilma põhjalike mõjuanalüüsideta, laiema pildi vaateta, seega on loodetavasti ka Eesti riik selle teemaga arvestanud ja lahendused leidnud,» ütles Raal.