Viimasena esitletuid rändrahn tekitas – pehmelt öeldes – PR kriisi, sest see tõmbas endale kogu ajakirjanduse ja avalikkuse tähelepanu. Kogenud PR-inimene teab, kuidas sellised asjad reaalses elus toimivad. Ajalehe fotograaf otsib seda ühte kaadrit, mis võtaks kõik kokku, ja kui tiim teda ei juhenda, liigubki raskuskese rändrahnule ning kõigi tähelepanu koondub vaid sellele üksikule elemendile. «Nad tegid 200 000 eest sellise asja?» Sellist reaktsiooni oleks saanud ära hoida. Detailidele keskendumine on väga oluline. Tuleb mõelda kommunikatsiooni vastuvõtja, mitte teate edastaja vaatepunktist.
Loomeinimesed lõid midagi, mis meeldiks teistele loomeinimestele, unustades ära oma ülesande tegeliku sisu – luua midagi kõigi jaoks. Sa ei saa jätta välja emotsioone ja sentimentaalsust. Kohabränding haarab kaasa kogu kogukonna, muudab inimesed aktiivseks ja paneb nad kaasa lööma. Inimesed ongi bränd!
Oleks tahtnud näha rohkem EST-i
Loomulikult oleksin oma (erapooliku) arvamuse järgi tahtnud identiteedi juures näha rohkem EST-kontseptsiooni kasutamist. Jah, see on küll esitluses ja tööriistakastis olemas, kuid lahjemal kujul. See on seal rohkem sõnakaunistuse kui superlatiivi ehk ülivõrdena.
Raske on leida kõikehõlmavat fookust. Räägitakse paljudest headest asjadest, aga mitte midagi erilist Eesti kohta. EST-kontseptsioon on tööriistakastis visuaalsel kujul olemas, kuid tegelikult seda eriti ei kasutata. Ma lootsin siiralt, et EAS võtab kasutusele estonishing sõnamängu. See ei kuulu tööriistakasti, kuid ehk kasutatakse seda kunagi hiljem turundusmaterjalides, kes teab. Tööriistakast on identiteedi-, mitte turunduskeskne. Praeguses faasis on fookus läinud ilmselt rohkem aluselementidele kui brändi tuumale.
Ma näen seega, et arenemisruumi on palju. Hetkel on tähelepanu liialt stiilil, mitte sisul ja seda saab parandada fookuse seadmisega. Tööriistakastil on samas väärtust ja ära tuleb teha selle uus versioon 2.0. Laske mul ka liituda ja panustada, sest mul pakkuda palju parandusi! Parem on alati kaasa lüüa kui kõrvalt arvata.
Rahvusbränd toimib ainult siis, kui kasutajad selle omaks võtavad, kui selles on midagi, mida armastada, ja inimesed teavad, et on keegi, kes sellest tõeliselt hoolib.