Kuna laeva ehitamine on küllalti kallis ja tähtis ettevõtmine, siis laeva nime tähtsustamiseks valitakse laevale ristiema. Tavaliselt leitakse ta mõne olulise poliitika, - kultuuri või lihtsalt auväärse ja olulise kodaniku seast. «Loodetakse, et koos ristiemaga tekib laevale väike kaitsevaim,» märkis mereteadlane ja Mereakadeemia õppejõud Rein Albri.
Kõik vanad rikkad laevaomanikud nimetasid oma pereliikmeid ristiemadeks või valiti pereliikme nimede seast laevadele nimed. Laevale taheti head käekäiku, ohutut meresõitu ja muidugi ka materiaalset kasumit. «See on selline traditsioon ja millal täpselt hakati ristiemasid valima, see ei olegi päris täpselt teada.»
Ristiemaks olemine on auasi
Juba laeva ehituse ajal hakatakse kaaluma erinevaid variante, kellest võiks saada uue laeva ristiema. «Üks asi puudutab ehitust, teine aga vaimset poolt,» märkis Rein Albri. «Selle seltskonna seast, kellel on otsustamise – ja sõnaõigus esitatakse kandidaat. Ja ristiemale on küllaltki kõrged nõuded – tunnustus, tuntus, väärikus.»
Meremehed võtavad seesuguseid merekultuuriga kaasaskäivaid traditsioone tõsiselt. «Ristiema ei ole pelgalt väline ilming, vaid see on meremeeste jaoks sügavalt merekultuuris, et kõik peab minema sujuvalt traditsioonide ja kommete järgi,» rääkis Albri. Sujuv ja edukas peab ilmtingimata olema ka laeva ristsete päev.
Laevade ristimine kui selline on vana komme, mis ulatub Vana-Rooma aega. Kunagine laevade ristimistseremoonia oli üpriski julm ettevõtmine ja ristsetel ohverdati isegi nimesi. Nüüd on ajad muidugi muutunud ja sümboolse ristimise viib läbi ristiema õrn käsi. «Selle kauge kaja on tänapäeval šampanjapudeli purustamine, tavaliselt punane või roosa šampanja, mis imiteerib inimverd,» ütles Albri.