Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Parimad poliitblogijad on sotsides, eriti paistis silma Anvelt

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Alo Raun
Copy
Andres Anvelti veebikodu avaleht.
Andres Anvelti veebikodu avaleht. Foto: www.andresanvelt.com

Ajal, mil poliitikud võtavad omavahel mõõtu muuhulgas nii mälumängus, laulmises kui kardisõidus, selgitasid internetiturundajad välja, kes parteidest on neil riigikogu valimistel parimad blogijad ja millise kandidaadi ajaveeb kõige efektiivsem.

Internetiteadlikemaks parteiks osutus turundusfirma Winter Media Groupi (WMG) analüüsi kohaselt Sotsiaaldemokraatlik Erakond, kuid vahed olid väga väikesed.

«Kui osatakse ära kasutada interneti pakutavaid lisavõimalusi, näitab see kokkuvõttes interneti-erudeeritust,» rääkis WMG juhataja Tanel Talve. Kõige vähem oskasid neil valimistel tema sõnul internetti ära kasutada Rahvaliit, kristlikud demokraadid ja Vene Erakond Eestis.

Parima isikliku blogi tiitli pälvis uus riigikogu kandidaat Andres Anvelt, sotsiaaldemokraatide esinumber Tallinna kesklinnas, Lasnamäel ja Pirital.

«On kasutatud ära kõik ühe hea blogi võimalused, mistõttu võiks seda nimetada pigem koduleheks kui blogiks. Blogide ja kodulehtede vaheline piir on nii või naa tänapäeval kadumas,» märkis Talve.

Mitmekesine veebikodu

Anvelti blogis on lisaks sissekannetele ära toodud tema muu, poliitikaväline tegevus: kirjalik looming, filmid jne. Blogis on korrektne info tema elukäigu kohta ehk CV.

Ühena vähestest blogijatest on kasutanud videoid, loonud korraliku fotogalerii, andnud ülevaatliku poliitilise programmi ning esile toonud rohked ajakirjanduses ilmunud materjalid.

Lisaks on blogi mugav kasutada ehk plussiks on selle hea navigeerimine.

«Loomulikult on kiiduäärt lehekülje oma nägu ja ka omanimeline veebiaadress. Positiivsena võib esile tuua, et blogi kaalukauss oli kenasti balansseeritud isikliku ja poliitilise elu vahel,» kommenteeris Talve.

Vaatluse all oli kokku 108 riigikogu erakondlikku kandidaati, n-ö lipukandjat ehk oma valimisringkondade esinumbrit.

Parimate riigikogu kandidaatide blogid (koos kogutud punktidega):

Andres Anvelt - http://www.andresanvelt.com (SDE) - 14
Tõnis Lukas - http://www.lukas.ee/ (IRL) - 11,5
Keit Pentus - http://www.keitpentus.ee/ (RE) - 11,5
Kristiina Ojuland - http://www.kristiinaojuland.ee/ (RE) - 11
Rein Lang - http://www.lang.ee/ (RE) - 11
Eerik-Niiles Kross - http://www.kross.ee/ (vabakandidaat roheliste hulgas) - 11
Peeter Võsa - http://www.vosapeeter.ee/ (KE) - 11
Raivo Orgusaar - http://orgusaar.ee/ (Iseseisvuspartei) - 11

Blogides napib videoid

Kõige rohkem oli WMG analüüsi kohaselt potentsiaalsete riigikogulaste blogides vajakajäämisi multimeedia kasutamisel. «Reeglina on videote ja helilõikude lisamine tehtud tänapäevaste tehniliste lahenduste poolt jõukohaseks igaühele,» märkis Talve.

Tema sõnul oli ka üllatav, et vaid vähestel oli loodud kontaktivorm, millega potentsiaalne valija saaks lihtsalt ühendust võtta tulevase saadikuga.

Veel olid poliitikud unustanud tihti esile toomast oma sotsiaalmeedia lehe – näiteks Facebooki lingi.

«Ja mis kõige üllatavam – väga tihti olid poliitikutel ununenud välja panna sellised elementaarsed asjad nagu valimisnumber, valimispiirkond ja erakonna programm,» rääkis Talve.

«Keegi ei eeldagi, et erakonna programmi peaks oma blogis sajaprotsendiliselt kopeerima, kuid lühikokkuvõte koos edasiviivate linkidega oleks ju elementaarne.»

Ka soovitas ta poliitikutel esitleda julgemini valijatele isiklikku infot, mis ei ole seotud poliitikaga – hobid, huvid, tegemised, raamatud jne. «See on oluline info valijale inimliku lähenemise seisukohast.»

Kokku oli hindamisel aluseks väga erinevat 14 kriteeriumi. Hindamisele ei läinud blogide välimus - ilu on vaataja silmades - ning ka sisu sügavus või olematus. Eeldati, et iga kandidaat on ajaveebile andnud parima välimuse ning edastab blogis parimat infot.

Punktid summeeritult:

1. SDE - 56
2. Keskerakond - 55
3. Reformierakond - 54
4. IRL - 53,5

5. Iseseisvuspartei - 28,5
6. Rohelised - 25
7. Vene Erakond Eestis- 15,5
8. Kristlikud demokraadid - 10
9. Rahvaliit - 8,5

108 partei valimisringkondade esinumbrist oli blogi 40nel isikul ehk 37 protsendil.

Kriteeriumid, mille alusel hinnati:

1. Vanus ja kas blogi on elav ka praegu
Kui blogi on tehtud vaid mõned kuud enne valimisi, on selge, et eesmärk on puhtalt valimispropaganda. Kui inimene on kunagi olnud aktiivne sulesepp ning viimane sissekanne on mitme aasta tagune, siis ei oma blogi muud peale ajaloolise väärtuse.

2. Isiklik info
Kas kandidaadil on olemas CV ning kas valija leiab tulevase riigikogulase kohta ka muud taustainfot, mis annaks personaalsema seose? Kas on tegu puhtalt poliitrobotiga või on sissekannete taga inimene oma hobide ja isikliku eluga, millega valijal parimal juhul tekib ehk samastuminegi?

3. Fotogaleriid ja multimeedia
Pilt asendab tuhandet sõna ning annab edasi seda, mida tekst ei suuda. Lisaks on piltidega võimalus lihtsalt kajastada oma erinevaid tegemisi, ka isiklikke. Multimeedia all peeti silmas seda, kas kandidaat on materjali hulgas kasutanud videomaterjali või helilõike. Video populaarsus info edastamisel kasvab maailmas väga kiiresti.

4. Ajakirjanduses avaldatud artiklid
Kas blogis olid ära toodud kandidaadi ajakirjandusele kirjutatud või teda puudutavad artiklid jms – see on üks indikaator sellest, kui kaalukad on pürgija mõtted, ning see teeb ka internetikasutaja elu lihtsamaks. Kui info on kogutud ühte kohta, on lihtsam saada täielikku ülevaadet.

5. Domeen ja kujundus
Isikupära loeb. Lisapunkt tuli, kui kandidaadil oli tehtud omanimeline eraldi domeen ehk veebiaadress. Kujunduse seisukohalt tuli plusspunkt neile, kes olid vaeva näinud omanäolisuse nimel ega kasutanud üldisi kulunud veebilehtede taustu.

6. Kontaktivorm
Kas poliitik oli avatud suhtlusele? Kuidas poliitikuga ühendust sai - kas poliitik oli teinud kena veebivormi, kus vajadusel lihtne küsimust esitada ja arvamust avaldada, või pidi kasutaja otsima lehe alt nurgast pisikest meiliaadressi?

7. Sotsiaalmeedia
Kas kodulehel oli olemas viide poliitiku Facebooki või Twitteri lehele? See on oluline, sest võimaldab koguda juurde järgijaid sotsiaalmeedias ning oma sõnumit levitada. Lisaks pakub see kasutajale hea võimaluse erinevate keskkondade vahel liikumiseks.

8. Blogi leitavus
Fundamentaalse tähtsusega – kui leht ei ole leitav, siis mis mõte sellel üldse on? Plusspunktid teenisid need, kes tulid otsimootorites välja esimesel leheküljel ning kes olid lisatähelepanu pööranud korralikule esindatusele otsimootorites.

9. Valimisrekvisiidid
Viimaseks oli vaatluse all väike, kuid siiski oluline nüanss: kas meie uue riigikogusse soovija valimisnumber, piirkond ja tema partei programm olid blogis ära toodud?

WMG ei ole seotud ühegi partei reklaamikampaaniaga.

Tagasi üles