«Kui riigid otsivad endale transpordivahendeid, siis number üks on alati hind,» tõdeb Kers. Kui soomuse mass on raskem, aga hind sellevõrra soodsam, võib see osutuda otsustavaks teguriks. Eesti kaitsetööstuse ettevõtted olevat siinjuures uurijate sõnul väga olulised partnerid kodumaise võimekuse arendamisel.
Teadlased selgitavad hetkeolukorda soomusplaatide maailmas. Kõige levinum, vanem ja ühtlasi odavaim keraamika on alumiiniumoksiid. Selle puuduseks on aga suur kaal. Uuema põlvkonna lahendused – näiteks ränikarbiid ja boorkarbiid – on kergemad, kuid sellevõrra ka kallimad. Hinnavahe võib osutuda kuni 16-kordseks.
«Kerget boorkarbiidi saab hädaolukorras kasutada lennukite ja helikopterite soomustamiseks ning ka kuulivestides,» kirjeldab Kers materjali omadusi. See on piisavalt kerge, et mitte piirata võitleja liikumisvõimet.
Eestlaste välja arendatud materjali ehk titaankarbiidi tehnilised omadused ja ka hind on turul olevate materjalidega võrreldes konkurentsivõimelised.
TTÜ teadlaste projekt lõpeb ametlikult järgmise aasta suvel. Edasise töö juures tuleb arvestada masinate konstruktsiooni ja kandevõimega. Muudatusi teha ja autosid ümber ehitada tuleb nagunii. «Niimoodi on varem tehtud välismissioonil käinud transpordivahenditega,» räägib Kers.
Peale kaitsetööstuse leiduks soomuspaneelides kasutatavale kergele komoposiitmaterjalile rohkelt rakendust ka tsiviilmaailmas. Näiteks meie kiiruisutaja Saskia Alusalu kaitsekombinesoonis kasutatakse kerget kõrgsuutlikest kiududest materjali – toimepõhimõte vigastuste eest kaitsmisel on sama. Samu materjale saab kasutada kõikvõimalikes kiivrites ja spordikaitsmetes. Keraamikat aga nugades ja lõikeriistades.
Teadlased puhkevad naerma viimase küsimuse peale – kas lõpuks, kui kõik valmis, oleksid nad ise nõus minema kaitseplaatide taha katsejänesteks, sellal kui nende pihta kõmmutatakse? «Niimoodi enam katseid ei tehta,» muigab Aruniit. Kuigi käivad jutud, et kuulivestide tõhusust olla mõnel pool maailmas nõnda proovitud küll.