«Lugemiste vahel eelnõule lisatud mahukad ja erinevaid seadusi hõlmavad muudatusettepanekud ning nende sisuliseks menetlemiseks jäetud äärmiselt piiratud ajavahemik raskendavad demokraatliku riigi toimimise eelduseks olevat parlamendisisest debatti ega võimalda tõenäoliselt vajalikul määral arvestada huvigruppide arvamustega ega ka teha kvaliteetset mõjuanalüüsi,» kirjutas Madise eile õiguskantsleri kodulehel.
«Seesugust õigusloomet on tauninud ja nn kobarseaduste negatiivset mõju põhiseaduslikele väärtustele ja poliitilisele kultuurile kritiseerinud erinevad õiguskantslerid, nende hulgas ka mina 2015. aasta septembris oma aastaülevaatekõnes mullukevadise maksupaketi saamislugu kommenteerides,» lisas ta.
Madise rõhutas oma põhimõttelist seisukohta, et kirjeldatud praktika on tavaolukorras lubamatu, eriolukordi tuleb aga käsitleda eraldi.
«Hetkel jätan hindamata konkreetse kaasuse asjaolud, sealhulgas väited, millega seekordset kiirustamist on põhjendatud,» kirjutas õiguskantsler.
«Õiguskantsleri põhiülesanne on põhiseaduslikkuse järelevalve. Seepärast alustan 302 SE seadusena vastuvõtmise ja võimaliku jõustumise järel ning asjakohaste taotluste laekumisel vastavalt ametivandele ja õiguskantsleri volitustele põhiseaduslikkuse järelevalve menetlust, jõudmaks selgusele, kas kiirkorras jõustatud õigusaktid on kooskõlas Eesti Vabariigi põhiseadusega,» lisas Madise.
Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees Holsmer pöördus sel nädalal õiguskantsler Madise poole, saamaks õiguslikku hinnangut uue koalitsiooni plaanitavate maksumuudatuste kiirendatud korras menetlemisele riigikogus.
Holsmer viitas oma kirjas sellele, et 2. detsembril esitles rahandusminister Sven Sester (IRL) riigikogu rahanduskomisjonile kokku üle viie seaduse muutmist, mida taheti tulumaksuseaduse ja sotsiaalmaksuseaduse muutmise seaduse eelnõusse lisada. Sama tööpäeva õhtul saadeti rahanduskomisjoni liikmetele tutvumiseks kõigi vastavate seadusemuudatuste kavand kokku 37 lehel.