Mida valimismasin annab ja mida mitte? Nagu öeldud, võimaldab ta hinnata seisukohtade kattuvust masina toimeulatuses. See tähendab, et masin ei ole kujundatud ennustama, keda vastaja soovib valida.
Seisukohtade kattuvus ei kajasta tingimata valimisotsust, sest valikut mõjutavad teisedki tegurid nagu kuvand, kogemus jms. Samas on masin hea võimalus ratsionaalses raamistikus oma eelistusi vaagida. Peegel võib olla ka kõverpeegel, aga vähemalt paneb ta korraks järele mõtlema.
Muidugi kerkib igihaljas küsimus, kas programmid lõppkokkuvõttes üldse midagi tähendavad.
Erakonnad ja poliitikud toimivad ju ka pragmaatiliselt, püüdes tõsta oma nähtavust ja parandada positsiooni valimistel ja valitsuses. Vajadusel tehakse kompromisse ja kokkuleppeid, haakutakse või vastandutakse imagoloogiliselt, kõik see on demokraatliku poliitika loomulik osa.
Rahvusvahelised empiirilised uuringud (Klingemann, Budge, Volkens, Keman jpt) näitavad siiski, et erakondade seisukohad eristuvad ja programmil on poliitikakujundamisele mõju. Eesti olukord erineb teatud määral tavaliselt uuritavast Lääne- ja Kesk-Euroopast.
Siiski on ka meil paratamatu, et erakondadel on mingi ühendav visioon, mis küll evolutsiooniliselt areneb, ent jääb nende tegevuse aluseks. Konjunktuursete kaalutluste kadudes jätkatakse visiooni alusel, mistõttu pikemas vaates näitab programm küllalt hästi poliitilisi valikuid.
See seaduspära on muidugi oluliselt selgem stabiilsemate ja suuremate erakondade puhul. Uue erakonna visiooni osas pole täit selgust ning pidev ärakadumishirm sunnib väikeerakondi tegema ellujäämiseks väga avaraid kompromisse. Nii saavad ka masinad sõeluda paremini suuremaid ja stabiilsemaid erakondi.