Tallinna Sadam kuulutas välja Vanasadama ala rahvusvahelise idee- ja arhitektuurikonkursi, et leida sadamale kuuluvale 54 hektari suurusele alale pikaajaline terviklahendus ehk Masterplaan, mis aitab sadama siduda kinnisvaraarenduste ning avaliku ruumiga.
Sadama tühermaadele kerkib linn (6)
«Ootame ideekonkursi raames Eesti ja ka rahvusvahelistelt arhitektuuribüroodelt nägemusi sellest, milliseks ühtseks tervikuks kujundada sadam ja sadamat ümbritsev ala nii sadama vajadustest kui ka linnalise arengu vaatepunktist lähtuvalt sihiga aastani 2030,» rääkis Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm.
Ideekonkursi läbiviimisesse on kaasatud Eesti Arhitektide Liit ja Tallinna linnaplaneerimise amet. «Siiani on Tallinnas planeerimisel analoogset teed läinud Ülemiste City ja see skeem töötab väga hästi. Valmistades koos ette üldplaneeringu ülesande, viies läbi ideevõistluse ning leppides kokku, millised on ühised eesmärgid hiljem arendusplaani elluviimisel, on tõepoolest palju lihtsam suuri maa-alasid terviklikult käsitleda. See annab kindluse, et see, mida tehakse, sünnib ühise arusaama järgi mõlema poole huvidest lähtudes,» ütles Tallinna peaarhitekt Endrik Mänd.
Tallinna Sadama ärisuuna juht Ahto Ader ütles, et arendusplaaniga tehti algust juba mitu aastat tagasi, kui prooviti paika panna, milliseid maatükke sadam oma tegevuseks vajab. «See ala, mida sadama tegevuseks otseselt vaja ei lähe, saabki olema kinnisvaraarenduse ala. Varasematest arhitektuurivõistlustest saime ideid ja nägime ka ees seisvaid raskusi. Oli näha, et ühe krundi kaupa kinnisvara arendades võib tekkida hulgaliselt probleeme. Nii näiteks jäi üks potentsiaalne mereäärne arendusala veokite parkla taha,» rääkis Ader.
Seetõttu võetaksegi ette 54 hektarit korraga ning korraldatakse mitmeetapiline ideekonkurss tervele sadamaalale. «Alguses tundus asi lihtne, aga kui hakkasime kokku panema Masterplaani olemust, ideekonkursi põhimõtteid ja ideekonkursi nõudeid, siis osutus see päris keeruliseks. Arhitektide liiduga lihvisime erinevaid detaile viimase hetkeni,» ütles Ader. Liit andis ideekonkursi sellisele vormile oma heakskiidu vaid mõned minutid enne eilse esitluse algust.
Alates tänasest oodatakse kolme nädala jooksul konkursile avaldusi huvilistelt, kes soovivad sadamaala ideekavandit koostada. Nende seast valitakse välja kuus tugevamat, kes esitavad kahe kuu jooksul esimesed eskiisid. Sellega tahetakse ühele poole saada järgmise aasta märtsiks. Seejärel jätkatakse tööd paari-kolme tugevama ideega ning lõpuks valitakse parim.
2017. aasta septembris peaks Masterplaan valmis olema. «See tähendab, et paigas peaks olema kogu ala ruumiline lahendus, hoonete ja tänavatevõrgu üldine paigutus, milles saab hiljem muidugi mõningaid muudatusi teha,» selgitas Ader.
Konkreetse ärimudeli kasuks pole Tallinna Sadam veel otsustanud. «Meil on kolm varianti. Kõige lihtsam on planeeringud valmis teha maa hoonestusõigusega ja arendajatele pikaajalisse kasutusse anda. Teine variant on hakata ise kinnisvara arendama, võttes kõik arendamisega seotud riskid ja saades ka kogu tulu endale. Kolmas, vahepealne variant on jagada arendajatega nii riske kui tulu,» rääkis Ader.
Kalm ütles, et sadama atraktiivsust suurendavaid muudatusi võib oodata juba lähiaastatel. «Olgu selleks näiteks promenaad Russalka juurest Admiraliteedi basseinini või uued linnalised maamärgid, näiteks sild üle Admiraliteedi basseini ning Vanasadamat sümboliseeriv majakas,» märkis Kalm.
Sadama arenguplaanide puhul arvestatakse ka sadamasse sõitva trammiliiniga. «2017. aasta sügisel sõidab tramm Tallinna lennujaama. Majandusministeeriumiga peetud konsultatsioonid annavad lootust, et umbes 2020. aastaks võiks tramm jõuda ka D-terminali juurde. Selle rahastamist ei ole veel otsustatud, küll aga pannakse juba paika trassi. Praegu käib Kopli trammiliini rekonstrueerimine ja lennujaama trammiliini ehitamine ning nende valmimisel algabki projekt «Tramm sadamasse»,» rääkis Mänd.