Viimasel ajal on osundatud rohkem põhjustele, millest sellised probleemid koolides alguse saavad. Nimelt on tööturul puudus erialaspetsialistide järele, eriti logopeedide ja eripedagoogide järele. Haridus- ja teadusministeeriumi kinnitusel otsib ka riik lahendusi, kuidas seda leevendada ning ka ametisolevate õpetajate vastavaid oskusi parandada.
Erivajadusega õpilasi jagub pea kõigisse koolidesse Eestis ja seda peetakse tavapäraseks. Näiteks õpilasi, kellele on tema erivajadusest tulenevalt näidustatud õppimine väikeklassi tingimustes, õpib 172-s koolis, ühele õpilasele keskendatud õpet korraldatakse 76 koolis. Eesti Hariduse Infosüsteemi järgi on märge ühest või teisest erivajadusest ligi veerandil põhikooli õpilastest, kellest enamik õpib tavakooli tavaklassis, ja kümne protsendi jaoks on moodustatud tavakooli juures eriklassid. Tuge pakuvad neile Rajaleidjate keskused ja riigi peetavad hariduslike erivajadustega õpilaste koolid. Vaid 15 protsenti kõigist erivajadustega õpilastest õpib erikoolis.
Kaasav haridus ei ole Eestile ainuomane, vaid see on saanud üle maailma üha enam hariduskorralduse aluspõhimõtteks. Meil on see selgesõnaliselt kinnitatud seadusesse aastast 2010.
Kommenteerib haridus- ja teadusministeeriumi koolivõrgu osakonna koordinaator Jürgen Rakaselg.
Mõned abivajaduse ilmingud võivad olla kõrvalseisjatele tõepoolest hirmutavad või ehmatavad ning seetõttu vajavad need olukorrad pidevalt selgitust koos juhisega, mida teha siis, kui keegi õpilastest tajub ohtu. Hariduslike erivajaduste ampluaa on mitmekesine, kuid teatavad seaduspärasused on kindlasti tuvastatavad ning koolis juba mõnda aega õppinute eripäraga ollakse tavaliselt ka harjunud. Kindlasti pole infojagamist kunagi liiga palju, eriti kui teavitada tuleb lapsi, kes võivad tavapärasest erinevat käitumist tõlgendada ohuna. Samuti tuleb tõsta lapsevanemate teadlikkust selle kohta, et kool tagab kõikidele lastele nende eripärast tuleneva õppimisvõimaluse kodulähedases koolis.
Koduõpe on erandlik lahendus
Koduõpe oli ilmselt selles olukorras, kus müra ja hirmud tegelikust olukorrast kordades suuremaks kasvasid ja hoiak ühe lapse suhtes kriitiliseks muutus, kaalumisväärne lahendus. Kui püüda ennast sama lapse rolli panna, siis kooli tulemise soov või püüe enda jaoks keerulistes suhtlemisolukordades ootuspäraselt käituda, ei saa sellises situatsioonis paraneda. Koduõpe ei ole kindlasti hea meede pikemaajaliselt hariduslike erivajadustega toimetulekuks. Õppida eristatult, kas siis üksinda või kodus või kusagil kaugemal eakaaslastest, on erandlik ja peab jääma erandlikuks. Seetõttu on sellised meetmed alati tähtajalised ning neid kasutatakse täpselt nii kaua, kui õppimine saab taas toimuda tavapärasemas vormis.