Väikelaste kasvukeskkond on väga mürarohke ja rahutu. Laste lapsepõlves on liiga vähe rahu. «Täiesti omal kohal on praegu rääkida kahjustatud lapsepõlvest ja need kahjustused on teistsugused kui varem,» märkis Kuurme.
«Olen täitsa isiklikult kuulnud, kuidas lapsed lasteaedades hammustavad, kraabivad üksteise nägu lõhki, kuidas on võimalik, et laps istub maha ja röögib 40 minutit järjest, ükski asi teda ei vaigista,» rääkis ta.
Karistama peab, kuid alandada ei tohi
Mida siis selliste lastega teha? Kuurme leiab, et kogu karistamise teema on meil ühiskonnas lahti rääkimata. Kuigi karistatakse, siis ei taheta sellest rääkida, sest see on justkui piinlik.
Kuurme leiab, et kui me tahame, et inimene võtaks oma tegude eest vastutuse, siis peab tal olema ka karistuse saamise kogemus. «Kogemus, et su tegudel on tagajärg. Selline kogemus peab igaühel olema. Teatud teod on halvad ja neil on vastav tagajärg.»
Kuurme tõstab esile Waldorfi pedagoogika lähenemist, kus öeldakse, et karistus peaks olema puuduva teadvuse teraapia. Seega peab karistus aitama mõistmisele, et midagi oli valesti. «Et minust lähtus miski, mis oli valesti, aga mitte, et alandatakse inimest. Kui sa hüperaktiivse lapse kinni seod, siis see on piinamine. Laps saab aru ainult sellest, et temaga tehakse midagi väga kohutavat – ta ei jõua arusaamisele, miks seda temaga tehti.»