Päevatoimetaja:
Loora-Elisabet Lomp
+372 5916 2730

Rahandusministeerium: me pole pahatahtlikud või kallutatud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Euromündid
Euromündid Foto: SCANPIX

Rahandusministeeriumi riigi eelarvepoliitika asekantsleri Ivar Siku sõnul polnud nad erakodade valmislubaduste arvutusi tehes pahatahtlikud või poliitiliselt kallutatud, vaid arvutusi tehti endale ja kasutati olemasolevat informatsiooni.

Sikk ütles Postimees.ee’le, et rahandusministeerium võttis oma eelarvearvutusi tehes aluseks erakondade valmisprogrammid, koduleheküljel oleva info ja mõnel juhul meedias jagatud selgitused.

Tema sõnul võisid arvutuse erinevused tulla sellest, et parteidel oli ühe või teise lubaduse kohta lisainformatsiooni, millest nemad oskasid lähtuda.

Lisaks võib tulemuste täpsus sõltuda sellest, millal erakond oma programmi avalikuks tegi ehk kui kaua on ametnikud saanud seda uurida. Isamaa ja Res Publica Liidu juht Mart Laar heitis ministeeriumile näiteks ette, et nende lubaduseks on pandud elektriaktsiisi alandamine, kuigi seda nende programmis pole.

Siku sõnul on lubaduseks aga elektrihinna alandamine, mida polnud pikemalt lahti seletatud. Nii oletasid ametnikud, et suurim mõju oleks aktsiisi alandamisel.  Sikk lisas, et nüüdseks on IRL lubatut selgitanud ja nad on uue arvutuse teinud.

«Me pole pahatahtlikud, vaid see info oli selline,» nentis ta.

Parteidega ei suheldud enne arvutuste avaldamist aga seetõttu, et sisuliselt tehti neid ministeeriumi jaoks, sest sama tehakse välja käidud õigusaktide või arengukavade puhul, kuid nüüd sai meedia teada, et selliseid arvutused on olemas.

«Meil pole midagi varjata, oleme koalitsioonilepingute tegemise ajal arvutused alati omalt poolt teinud ja tavaliselt on need siis detailsemalt läbi räägitud,» selgitas Sikk. «Võtsime seda kui eeltööd – kui mõni partei soovib oma meetmele hinnanguid saada, oleme valmis seda tegema.»

Sikk toonitas ka, et nad ei kaasanud arvutustesse teisi ministeeriumeid ehk kui kuskil on mõni lubadus täpsemalt läbi arvutatud, siis nemad seda ei teadnud, vaid lähtusid enda käsutuses olevast informatsioonist.

«Me pole kuidagi parteipoliitilist valikut teinud – kui sarnastel lubadustel on erinevad tulemused, siis on erakonnad esitanud täiendavaid kriteeriume, mida nad lubaduse all mõtlevad,» väitis Sikk.

Sikk lisas, et kui erakonnad soovivad, võivad nad ministeeriumile enda arvutused, loogika ja andmed edastada ning ministeerium on valmis uuesti arvutama.

Sikk märkis ka, et mõned lubadused pole erakonna reale jõudnud seetõttu, et tegemist on investeeringutega – nii on näiteks Saaremaa silla ehitus investeeringute all ja mitte Reformierakonna real.

«Loogika on, et investeeringud on kulud, mida ei hakata tegema, kui rahalist katet pole,» sõnas ta.

Lisaks puuduvad nende esitatud tabelist mõned objektid või lubadused, mis on juba riigieelarves, sest selle kuluga on rahandusministeerium arvestanud.

Tagasi üles