Itaalias on olemas poliitikatermin «vahetuskaubahääl», mis tähistab häält, mida valija ei anna mitte poliitilistel või siiratel ning ebaisiklikel motiividel kujundada ühist ruumi, vaid mingisuguse konkreetse kasumi pärast, mida kandideeriv isik talle pakub.
See ei ole alati tingimata seadusevastane (on vaid nendel juhtudel, kus kandideerijal ei ole seadusandlikku õigust lubatavat jagada, kui tegemist on otseselt häälte ostmisega, kui on tegemist maffiaga), kuid niisugusel tegevusel on selge negatiivne alatoon. Häälte omandamine vahetuskaubana ei ole päriselt kooskõlas demokraatia alusideedega, põhiseaduses kirjeldatud riigivalitsmismeetoditega või isegi vaba võistlusega ideede turuplatsil.
Vaatame näiteks neid hüüdlauseid, mida neli suuremat parteid Postimehe palvel on oma programmidest tähtsaimana esile tõstnud, seda, mis peaks olema üldrahvalik arutelu probleemide osas, mis peaks andma legitiimsuse ametisseastuva valitsuse lahendustele. Kõigi nende parteide kampaaniaraskus on just vahetuskaubahäälte klientelistlikul suhtumisel, kus poliitik pakub mingit selgeltmääratletavat «kaupa», materiaalset hüve teatud ühiskonnagrupile, lootes vastutasuna saada carte blanche'i poliitilise võimu kasutamiseks järgneva nelja aasta jooksul.
Nii pakuvadki need parteide seatud olulisimad eesmärgid peamiselt käegakatsutavat materiaalset hüve mingile konkreetsele ühiskonnagrupile, näiteks «tasuta kõrgharidus» (IRL), «kodude maamaksu kaotamine» (IRL), «toasooja käibemaksu alandamine» (Kesk), «tõstame kõiki pensione» (Kesk), «tõstame lapsetoetuse kolmekordseks» (SDE), «maksame üliõpilastele 130 € tudengipalka» (SDE), «tulumaksumäära vähendamine koos maksuvaba miinimumi tõstmisega» (Reform), «stabiilne pensionitõus» (Reform).
Kui aga otsida parteiprogrammidest mingisugustki täpsemat selgitust selle kohta, millistest allikatest neid hüvesid kaetakse või milline on see strateegiline poliitiline valik, mille tulemusena niisugune taktikaline käik võimalikuks saab, siis kahjuks vastused puuduvad. Puudub vastus sellele, kuidas valija selle partei kaudu valitseb, kuidas mingi ühiskonnagrupi võimalus riigivalitsemises osaleda suureneb, millised valija elu igapäevased valikud ja teod saavad võimendi riigi tasemel. Puudub süsteem, raamistik, mis selgitaks, mida antud erakonnad siiski poliitilise võimuga teha kavatsevad, miks neile seda vaja on.