Rahvusvahelise I-graduate uuringu tulemused välisüliõpilaste rahuolu kohta Eestis õppimise osas on head. Vahetustudengite statistika Euroopa Liidu kõrgharidusprogrammi raames - sissetulevate kui ka väljaminevate tudengite suhe on esimest korda tasakaalus – annab põhjust seniseid arenguid tulemuslikuks pidada. Eesti kõrgharidust tuntakse ja hinnatakse järjest enam.
Leian, et peaksime kõrghariduse kvaliteedi ja rahastamise aruteludes arvestama rohkem oma asukohaga Läänemere regioonis. Eelmisel aastal tööd alustanud Tallinna
Tehnikakõrgkooli rektor Enno Lend juhtis sellele tähelepanu seoses aruteluga kõrghariduse rahastamise tuleviku teemal (Eesti Päevaleht, 10.11.2010).
Tulles tagasi geograafilise asendi ja üliõpilaste liikuvuse juurde, siis kindlasti on oluline, et noored saaksid mingi aja õppida välismaal. Lisaks rahvusvahelistele vahetusprogrammidele toetab lühiajalisi õppereise ka Eesti riik. Väga murettekitav on aga lahkujate hulk, kes läheb kogu stuudiumi ajaks välismaale. OECD andmetele on põhiõppes Eesti päritolu tudengeid ligi 4500. Eestikeelse õppe sisseviimine vene õppekeelega gümnaasiumis aitab kindlasti kaasa ülikooli astuvate vene noorte järjest paranevale eesti keele oskusele (professor Birute Klaas, Eesti Päevaleht, 26.01.2011) ning vähendab noorte voolu Venemaale.
Kuid Põhjamaade ja Läänemere regiooni sisene konkurents meie noorte pärast jääb. Just lähiregiooni riikides on avaliku eelarve toel arendatud välja kvaliteetne kõrgharidussüsteem ning õppimist toetav keskkond: Saksamaal, Soomes, Taanis, Rootsis, Norras. Meie noori ootavad seal tasuta õppekohad ja korralikud toetused.
Ühendkuningriigi õppemaksutõusud mõjutavad ilmselt ka lähiaastatel Eesti tudengite valikuid rohkem just selle üldiselt õppemaksuta lähiregiooni kasuks, mistõttu saab selgeks, et just koos nende riikidega moodustame me ühise kõrgharidusruumi, milles me tegutseme ja mida tuleb arvestada. Eestil ei ole seega palju valikuid – et pakkuda noortele parimat ja hoida alles Eesti omariiklust peame oma võimekatele noortele pakkuma tasuta õppekoht – see tähendab, et riik peab maksma noorte eest! 40 miljonit täiendavat riigieelarveeurot aastas on ka kehtivat majandusprognoosi arvestades tuleviku eest õiglane hind!
***
OECD haridusstatistika kogumik (Education at a Glance 2010): välismaal põhiõppes õppivate Eesti päritolu tudengite arvud
Riik 2008 2007
Venemaa 590 558
Ühendkuningriik 658 533
USA 245 245
Rootsi 237 259
Saksamaa 691 740
Soome 681 664
Taani 220 152
Kokku 4478 4795